Accu’s voor elektrische auto weer net zo betaalbaar als in 2020

DCBel, via Unsplash Public Domain

De gemiddelde prijs voor accupakketten over 2022 komt volgens Bloomberg New Energy Finance (BNEF) uit op $151 per kilowattuur (kWh) opslagcapaciteit. Daarmee ligt het gemiddelde prijsniveau dit jaar iets hoger dan in 2021.

Eerste prijsstijging voor EV-accu’s ooit?

In een jaar waarin praktisch alles serieus duurder werd, liep dus ook de prijs van accu’s voor elektrische voertuigen op. Een gemiddeld accupakket was dit jaar 7% duurder dan in 2021, volgens BNEF.

Daarmee komt een lange reeks van aanzienlijke prijsdalingen tot zijn eind. In 2010 lag de prijs nog rond de $1.300/kWh, in 2021 was dat gedaald tot $141/kWh. Dit jaar ligt de prijs op $151/kWh, ruwweg gelijk aan de prijs in 2020.


Hogere grondstofprijzen, goedkopere chemie en productie

De hogere prijzen voor de traditionele batterijgrondstoffen werken niet een op een door in de prijs van het gemiddelde accupakket. Dit deels vanwege efficiëntere productie maar vooral omdat de markt vaker kiest voor LFP-accu’s. Deze samenstelling is gebaseerd op goedkopere grondstoffen (ijzerfosfaat) dan die van – de voorheen dominante – NMC-accu’s (mangaan en kobalt).

De marktanalisten van BNEF verwachten dat de prijs van het gemiddelde accupakket in 2023 ruwweg stabiel blijft, op $152/kWh. Vanaf 2024 komt extra lithiumproductie in bedrijf en verwacht BNEF opnieuw prijsdalingen, maar nog niet tot onder de $100/kWh. Die psychologisch belangrijke grens zal de markt waarschijnlijk nu in 2026 alsnog doorbreken. BNEF merkt daarbij op dat je voor $100 inmiddels heel wat minder koopt dan in 2010.

“Ondanks de trendbreuk in de prijs, blijft de vraag naar accu’s sterk groeien“, zegt Yayoi Sekine, hoofd energieopslag bij BNEF. “De vraag zal in 2022 603GWh (gigawattuur) bereiken, bijna dubbel zoveel als in 2021. Bijhouden van dit groeitempo is een forse uitdaging voor de industrie, maar de investeringen in de sector stijgen ook snel en de technologische innovatie vertraagt niet.”


Bron: Bloomberg New Energy Finance / Imagecredit: DCBel, via Unsplash Public Domain

Thijs ten Brinck

Dit vind je misschien ook leuk...

2 reacties

  1. wim schreef:

    De vraag is: hoe véél batterij-backup we nodig hebben ivm PV stroom als het ’s zomers niet waait.
    (dus nachtstroom en zeg 7 bewolkte dagen)
    Ik kan me voorstellen dat het héél veel is, maar ik ken de kwartiergrafieken van 2035 niet, laat staan 2050.
    ook zullen we die dagen moeten blijven rijden, dus de batterij in de Auto is dan van weinig nut voor het systeem
    (wie ontlaadt zijn batterij? voor welk bedrag?) (CCS kan nog steeds niet terugleveren)

    zijn er scenario’s / hochrechnungen? op basis van de huidige inzichten en praktisch gemeten zonneinstralingen de afgelopen 20 jaren?
    en
    Die batterijopslag komt dan toch als investering bóvenop de investering van Zon-PV?

  2. Carel Wreesmann schreef:

    Uitgaande van een gemiddeld elektriciteitsgebruik in Nederland van 14 GW, kom ik uit op ((14x24x7)/1.000=) 2,35 TWh/week (2,35 miljard kWh)
    Batterij capaciteit kost nu € 150 per kWh, dat zou dan uitkomen op een investering van € 350 miljard, een onrealistisch hoog bedrag.
    Een batterij van een elektrische auto zit rond 100 kWh, dat zijn 23,5 miljoen auto’s. Ook niet haalbaar.
    Voor alleen huishoudens (nu) is het dat elektriciteitsgebruik 4 à 5 keer zo laag (ca. 3 GW). Haalbaar???
    De enige significant goedkopere manier van elektriciteitsopslag, die ik zie, is flow-batterij technologie (zie bijv. https://www.elestor.nl).
    Een andere optie is om al onze aardgas centrales aan te houden als piekcentrales (https://en.wikipedia.org/wiki/Peaking_power_plant).
    Verder is import van energie uit zon en passaatwind uit (zuid) Marokko nog een mogelijkheid (https://xlinks.co). Die wind waait daar vrijwel de hele dag, 364 dagen per jaar.
    Boeiende en bijzonder relevante vraag!

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.