Ford bouwt hybride op zonne-energie (CPV)

De zon levert ons enorm veel energie maar de energiedichtheid laat desalniettemin te wensen over. Voor energie-intensieve processen die draaien op de zon is daarom een flink oppervlak nodig. Als je bedenkt dat de accu in een gemiddelde elektrische auto genoeg capaciteit heeft om een modaal huishouden anderhalve dag van energie te voorzien dan blijkt al snel dat het plaatwerk van een auto vervangen door zonnecellen niet afdoende is om de wagen onderweg bij te tanken.

Carport met lenzen voor geconcentreerd zonlicht

Nu staat een auto 90% van de tijd stil en schijnt de zon voor de vuist weg 40% van de dag. Voor korte stukjes, met een hele zuinige wagen kan opladen op pure zonne-energie daarom nog net haalbaar zijn, zo bewees het Solar Team Eindhoven tijdens de solarchallenge in september.

Ford kan zich een dergelijk spartaans ontwerp niet permitteren en komt daarom met een accessoire die woon-werkverkeer op zonne-energie alsnog mogelijk maakt. De conceptcar C-MAX Solar Energi ziet er uit als een volwaardige middenklasser/MPV met een dak vol strak weggewerkte zonnecellen. Dankzij een carport met een dak van fresnel-lenzen is dit oppervlak aan PV toch afdoende om de accu van de hybride vol te laden.

De auto als zelf als Solar Tracker

Met deze toepassing van Concentrated Photovoltaics (CPV) is het effectieve oppervlak dat zonlicht opvangt een stuk groter. Wel moet het gefocusseerde zonlicht nu exact gericht worden op de zonnepanelen op het dak van de C-Max en omdat de stand van de zon veranderd gedurende dag veranderd ook het focuspunt.

Ford heeft dit opgelost door de auto, eenmaal geparkeerd, autonoom een paar meter te laten rijden om de zon te volgen. Een creatieve oplossing die in de praktijk misschien niet ideaal is maar de publiciteit rond de conceptcar in ieder geval een enorme boost geeft. Daar doen we hier graag aan mee, met het voorbehoud dat je zonnepanelen nog altijd het beste op een ideale, vaste plek opstelt. Install & forget en dan pak je die zonne-stroom lekker via de stekker!

Bron: Tweakers
ImageCredit: LA Times / Ford Motor Co.

Thijs ten Brinck

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.