Liever elk jaar een verse accu dan elke dag een zwembad kerosine

Venturi Aviation

De Delftse startup Venturi Aviation presenteerde vandaag op Vliegveld Teuge een schaalmodel van het accu-elektrische propellervliegtuig Echelon 1, dat ooit met 44 passagiers zou kunnen opstijgen voor vluchten op middellange afstand. 

Steeds iets langere korte vluchten

Oprichters Jan Willem Heinen en Joost Dieben zijn met Venturi slechts een jaartje onderweg maar hadden in ieder geval de middelen en de bravoure voor een big reveal op een echte luchthaven.

De onthulling van het vrij bescheiden schaalmodel van het vliegtuigontwerp werd ingekleed door een interview met de oprichters door Harm Edens, een kek CGI-filmpje, een keynote door mobiliteitstransitie-expert Maarten Steinbuch (TU/Eindhoven) en proefvluchten met een elektrische 2-zitter (niet gebouwd door Venturi) voor de genodigden.


Doorwisselsysteem voor allerbeste vliegtuigaccu’s

Venturi gunt zichzelf 8 jaar om het modelvliegtuigje met 8 spinnende propellers op te schalen tot een echt toestel, geschikt voor commerciële luchtvaart. In 2030 moet het toestel met 44 passagiers + crew tot 550 kilometer kunnen vliegen.

Aan ambitie geen zeker gebrek

Na berichten over prille ontwikkelingen van o.a. mede-startups Eviation en Heart Aerospace had ik naar eigen inschatting wel weer even genoeg geschreven over elektrisch vliegen.

Nog een enthousiaste club ingenieurs en ondernemers die de luchtvaart willen opschudden is nooit weg, maar de nieuwswaarde is met elke nieuwe startup wel kleiner. Het wordt tijd dat de renders en 3D-prints eens echt gaan vliegen, met echte mensen. Toch zit er wel een leuke gedachte achter Venturi: de productiekosten en de energiedichtheid van accu’s zijn de afgelopen jaren steeds aantrekkelijker geworden. Het ligt in de lijn der verwachting dat dat nog jaren zo doorgaat.

Zo snel je accepteert dat je een accu verwisselt vrijwel direct als er een betere beschikbaar is, kun je met eenzelfde vliegtuig steeds langere vluchten maken. Of steeds meer passagiers meenemen. Of allebei een beetje. Venturi rekent erop de accu na de introductie van het vliegtuig in 2030 in 2032 alweer te vervangen door een lichter en/of krachtiger exemplaar. En ook daarna elke anderhalf jaar weer, totdat de accu zo licht en krachtig is dat vervangen geen zin meer heeft.


Hergebruik in snelladers op luchthavens

Ten opzichte van een paar duizend liter kerosine verbranden per vlucht, meerdere keren per dag, is afschrijven van een accu in anderhalf jaar zo beroerd niet. Maar zonde is afdanken van vrijwel nieuwe en peperdure accu’s natuurlijk wel. En dat is gelukkig ook niet de bedoeling. Met de oudere accu’s, waar na anderhalf jaar nog volop leven in zit, wil Venturi vliegvelden voorzien van snelladers die de vliegtuigen binnen 35 minuten na landing weer volladen.

De 8 motoren van het elektrische vliegtuig op papier hebben een vermogen van samen 9 megawatt. De accu voor het vliegtuig zal een capaciteit van zeker enkele megawatturen hebben. Zo snel elektrisch vliegen een succesje wordt, zijn accu’s op de grond voor de laadvoorziening een must. Opladen van een aantal vliegtuigen naast elkaar in 35 minuten vergt anders een irreële elektriciteitsaansluiting op werkelijk elk bescheiden vliegveld.

Als de reikwijdte van de vliegtuigen met de nieuwe accu’s groeit, groeit ook het aantal luchthavens dat de vliegtuigen kan bedienen. Voorlopig zal de startup de afgedankte accu’s dus prima kwijt kunnen. Veel spannender is of het lukt om in 8 jaar een vliegtuig te ontwikkelen, en met welk geld een kleine startup elke anderhalf jaar een nieuwe accu gaat kopen.


Bron: Venturi Aviation / Imagecredit: Venturi Aviation

Dit vind je misschien ook leuk...