Meer dan 100.000 thuisaccu’s ‘gedragen’ zich als één piekcentrale

In Californië is in juli 2025 een test gedaan met de afroep van tienduizenden thuisbatterijen om elektriciteit terug te leveren tijdens een vraagpiek in het elektriciteitsnet. Dit leverde 2 uur lang 539 megawatt (MW) aan vermogen op.
Deze 539 MW is vergelijkbaar met het vermogen dat een piekcentrale op aardgas levert en goed voor 2% van de piekvraag in Californië.
In de staat zijn sinds 2022 vraagsturingsprogramma’s actief die consumenten met thuisaccu’s en andere flexibele verbruikers financieel stimuleren om bij te dragen aan de balans op het elektriciteitsnet. Naar schatting 700 MW aan geïnstalleerde thuisaccu’s zijn aangemeld. Een goeie driekwart daarvan reageerde dus zoals beoogd, zie de grafiek onderaan dit bericht.
Virtuele elektriciteitscentrale of toch tienduizenden bescheiden accu’s?
De collectieve aansturing van vele thuisaccu’s heet met een populaire term Virtual Power Plant (VPP). De hoop is dat deze vorm vraagsturing de balancering van het elektriciteitsnet voor iedereen goedkoper maakt, terwijl de eigenaren van de thuisaccu’s een mooi zakcentje bijverdienen. Virtueel zijn de accu’s echter natuurlijk niet.
Aan het uithoudingsvermogen van een echte elektriciteitscentrale kunnen ze helaas ook niet tippen. Na 2 á 3 uur is de prik op. Als er dan nog steeds behoefte is aan piekvermogen dan moet alsnog een gascentrale bijspringen.
In de praktijk concurreren de collectief aangestuurde thuisaccu’s daarom vooral met grotere accu-projecten. En dat zijn geduchte concurrenten. Californië had in april 2025 ruwweg 14.000 MW aan geïnstalleerd vermogen verspreid over grote accuprojecten, 25 keer meer dan de ruim 100.000 thuisaccu’s samen kunnen leveren. En het enige bestaansrecht van de grote accu’s is de handel op de groothandelsmarkt voor elektriciteit. Iets dat de thuisaccu’s er slechts een beetje bijdoen.
Helaas voor de eigenaren van thuisaccu’s dreigt Californië het vraagsturingsprogramma uit te kleden. Het budget voor de vergoedingen aan meeregelende thuisaccu’s gaat omlaag. Dat de overheid denkt te kunnen besparen op de vergoedingen, doet vermoeden dat de inzet van de Virtual Power Plant in het zonnige Californië op zich zelf niet rendabel is.
Dat is een relevant signaal aan Nederlandse huishoudens die hopen met een accu te verdienen aan de handel in elektriciteit. Het is mooi en knap dat het lukt om duizenden kleine accu’s te laten bijdragen aan de balancering, maar het is vrij veel gedoe voor vrij klein bier. Laten we de de waarde voor het energiesysteem (en voor de eigen portemonnee) niet overschatten.

Patroon van laden en ontladen van accu’s op de dag van de afroep en de dag ervoor ter vergelijk (Bron: Brattle Group)
Bron: Latitude Media, Brattle / Imagecredit: Tesla
Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.
In Duitsland is men enthousiaster!
En is de round-trip profijtelijk. Vanwege lage terugleververgoeding en hoge inkoopprijs.
In NL moeten we afwachten wat het verschil tussen eigen opwek en inkoop gaat worden…
Als een ieder die een batterij heeft deze in de avond gebruikt heb je voor een deel het zelfde effect. Het principe is mooi, maar dan moet je wel hebben dat de batterijen kunnen worden aangestuurd. Niet elk merk kan dat. Volgens mij was het met de tesla power wall waarmee dit werd gedaan.
Ik doe dit met mijn Sessies ook al. Sommigen doen het betaald, maar ikzelf doe het meer om overdag de uitvallende zonnepanelen aan de gang te houden, en ’s avonds de eigen stroom te verbruiken in voorbereiding op het afschaffen van de salderingsregeling om teruglever kosten te voorkomen. Kortom, als de prikkels in het huidige systeem er zijn of komen dan gaan niet alleen mensen die dit leuk / interessant vinden het doen, maar ook de grote massa.
De waarde van thuisbatterijen zit mi. meer in het verhogen van het aandeel eigen gebruik van opgewekte elektriciteit. Daarmee voorkom je natuurlijk ook vraagpieken op het net (vooral in de zomer en zonnig voor- en najaar. In de winter moeten we het meer hebben van een rustig pruttelende l/w warmtepomp zonder nachtverlaging.
En waarom gaan de elektrische auto’s dan ook niet ingezet worden om de nacht stroom van minstens de eigen woning te bedienen.
Of wel V2H aanzetten.