Stiekeme stekkertopper van Daimler; $ 150 mrd green bonds

Denza 400, via Daimler

 5 snelle highlights uit de duurzame actualiteit:  Chinese B-Klasse concurrent voor Model 3, mijlpaal voor green bonds, zelfrijdende auto’s op Utwente, consolidatie in windsector en dikke pech voor duurzame brandstofproducent.

1.Elektrische Mercedes B-Klasse met 400 km actieradius

Het Duitse automtiveconcern Daimler werkt in een joint venture samen met het Chinese conglomeraat BYD. Onder de naam Denza levert het Duits-Chinese bedrijf elektrische auto’s met een opvallend grote range. Na een recente upgrade belooft de joint venture voor het model Denza 400, gebaseerd op de oude Mercedes B-Klasse, een reikwijdte van 400 kilometer. Met een opslagcapaciteit van 62 kilowattuur klinkt die claim nog haalbaar ook. Helaas alleen te koop in China. Dit zou, met een Mercedes-smoel, een mooie concurrent voor de Tesla Model 3 kunnen zijn.

2.Meer dan $ 150 mrd aan groene obligaties uitgegeven

Sinds de introductie van het label green bonds, voor obligatieleningen aan duurzame projecten, is er voor $ 150 mrd van het groene schuldpapier uitgegeven. Dat schrijft het online vakblad Environmental Finance op basis van eigen data. De Europese Investeringsbank was in 2007 de eerste uitgever van de geoormerkte obligaties. Met de mijlpaal van $ 150 mrd is de green bond-markt inmiddels serieus te nemen, al ligt de beurswaarde van individuele fossiele energiegiganten als Exxon en Shell nog altijd boven de mondiale marktwaarde van het groene schuldpapier.

3.Amerikanen testen autonome auto op campus Enschede

Op de campus van de Universiteit Twente speelden 250 studenten de afgelopen dagen proefkonijn. In een experiment van de gerenommeerde Amerikaanse Stanford University is de interactie tussen mensen en zelfrijdende auto’s uitvoerig getest. Het Twentse experiment is een herhaling van een proef in Silicon Valley. Hoogleraar David Sirkin: “Voor ons is het interessant om te zien of onze observaties daar overeen komen met die op andere plekken, of dat er nog lokale of culturele elementen een rol spelen.” Zelfrijdende auto’s kunnen een enorm verschil maken in de milieu-impact van mobiliteit.

4.General Electric aast op Frans-Spaanse offshore windfabriek

De consolidatie in de windindustrie zet door. Het Amerikaanse techconcern General Electric (GE) heeft volgens geruchten interesse in de overname van windturbinebouwer Adwen. Het in offshore turbines gespecialiseerde Adwen is een joint venture van de Spaanse windmolenfabrikant Gamesa en de Franse atoomexpert Areva. Gamesa is zelf ondertussen overnameprooi voor de Duitse concurrent Siemens. Omdat Siemens zelf al een sterke offshore tak heeft, is onduidelijk wat er met Adwen gaat gebeuren. Ook het Duitse Senvion aast naar verluid op de Frans-Spaanse joint venture.

5.Dubbel domme pech voor DuPont met biobrandstoffen

Het Amerikaanse chemieconcern DuPont heeft in Nevada een grote bio-ethanolfabriek. Deze biobrandstof wordt veel gemaakt uit maiskorrels en andere eetbare gewassen maar DuPont zet in op de verwaarding van oneetbare reststromen. In zijn bioraffinaderij verwerkt het concern vooral het celluloserijke stover – verzamelnaam voor het blad en de stelen die overblijven na een maisoogst. Ondanks zijn goede bedoelingen heeft DuPont daarbij twee keer dikke pech gehad. In twee afzonderlijke bliksembranden is totaal 20.000 ton stover verloren gegaan.

Imagecredit: Daimler

Thijs ten Brinck

Veelschrijvende ingenieur met een brede interesse.
Oprichter WattisDuurzaam en duurzaamheidsadviseur bij We-Boost Transitions.
Thijs ten Brinck

Dit vind je misschien ook leuk...