Komende maand al ruim 1.000 laadpalen op de blockchain

Laadpaal, via Innogy

Het Duitse energiebedrijf Innogy zet in april als eerste grote energiepartij een serieuze stap in de blockchain-economie. Met de technologie achter de cryptovaluta Bitcoin maakt Innogy honderden privélaadpalen openbaar toegankelijk.

Innovatieve boost voor elektrisch rijden in Duitsland

Samen met blockchain-startup Slock.it lanceert Innogy het laadnetwerk Share&Charge voor elektrische auto’s. Het systeem biedt een eenvoudig verdienmodel aan particulieren en bedrijven die hun eigen laadpaal aan derden willen verhuren.

“Wij bieden een oplossing voor de beperkte laadinfrastructuur voor elektrische auto’s”, zegt Dietrich Sümmermann, coordinator voor Share&Charge namens de Innogy Innovation Hub. “Innogy heeft in Duitsland slechts 6.500 openbare laadpalen in beheer. Verspreid door het land staan er echter al zeker 60.000 privélaadpalen bij woonhuizen en op bedrijfsparkeerplaatsen. Met Share&Charge benutten wij deze bestaande infrastructuur optimaal.”

Efficiënte en stabiele cryptolaadpaal dankzij borgbedrag

Share&Charge sluit de particuliere laadpalen via een klein printplaatje aan op zijn netwerk, regelt voor de eigenaren de afrekening van de afgenomen stroom en brengt desgewenst ook een vergoeding voor de parkeerplek in rekening. Op termijn ziet het bedrijf daarnaast kansen voor het automatisch betalen op tolwegen. Ook kilometerheffing of spitstoeslagen zijn met het systeem dan eenvoudig in te voeren.

Het Share&Charge-netwerk draait op de Ethereum-blockchain, een variant op de technologie achter de bekendere Bitcoin. Bij de start van elke laadsessie schrijft Share&Charge een borgbedrag van de digitale wallet af. Wanneer de bestuurder het laadpunt verlaat, verrekent het systeem de daadwerkelijk afgenomen stroom en stort Share&Charge het verschil weer terug in de crypto-portemonnee. De enorme rekenkracht die nodig is om cryptotransacties te beveiligen, is zo niet voor elke losse kilowatt vereist. Zo ondervangen Slock.it en Innogy het grootste nadeel van de blockchain voor microtransacties.

Blockchain-laadpalen ook in Nederland?

Gebruikers rekenen ‘gewoon’ af in euro’s

Onder de naam Blockcharge is het concept op kleine schaal getest. Nu rolt Innogy het netwerk in één keer uit naar 1.000 laadpunten en daarna groeit Share&Charge maandelijks met ‘honderden’ laders gestaag door.

De blockchain-innovatie is onder de nieuwe naam overigens grotendeels naar de achtergrond geschoven. De inzet van Ethereum dient primair om de administratie rond de miljoenen kleine laadtransacties te vereenvoudigen. Bestuurders betalen de stroom gewoon in euro’s. Dankzij de ‘private blockchain’ zijn de aanbieders en gebruikers van de laadpalen bovendien gevrijwaard van de sterke koerswisselingen die bijvoorbeeld de Bitcoin doormaakt.

Innogy, voorheen het duurzame deel van de Duitse energiemoloch RWE, is het moederbedrijf van Essent. Misschien komen de blockchain-laadpalen dus ook snel naar Nederland. In ieder geval heeft Share&Charge de oversteek naar de Verenigde Staten al gemaakt. Samen met de startup Oxygen Initiative rolt Innogyy binnenkort de eerste cryptolaadpalen in Californië uit.

Bron: Share&Charge, WirtschaftsWoche / Imagecredit: Innogy

Thijs ten Brinck

Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Dit vind je misschien ook leuk...

1 reactie

  1. 05 nov 2017

    […] heeft honderden partijen geïnspireerd om altcoins op de markt te zetten. Sommige daarvan zoals Ethereum, draaien op basis van aandeelhouderschap (proof of stake) in plaats van hard rekenen (proof of […]