Diesel uit plastic veel slimmer dan biodiesel. Mooie order voor het Nederlandse Petrogas

Volgens PlasticHeroes.nl, de site achter de oranje containers voor de inzameling van plastic, wil Nederland al dit jaar ruim veertig procent van al het verpakkingsplastic inzamelen. Of dat gelukt is zullen we snel horen, hier vast een tip voor de verdere verwerking.

Update 20 september 2013 (Oorspronkelijk gepubliceerd op 24 december 2012):
Plastic omzetten in hoogwaardige brandstoffen is een goed idee, daar zijn ze het bij het Nederlandse Petrogas nu nog meer mee eens: Miljoenenorder voor NL ingenieurs om olie uit plastic te maken (Duurzaam Bedrijfsleven).

Het Nederlandse ingenieursbureau gaat voor in totaal 225 miljoen euro aan machines bouwen om plasticafval om te zetten in diesel. Uit een kilo plasticafval wordt ongeveer een liter dieselbrandstof geproduceerd, een vergelijkbare score als bij het proces van Cynar PLC hieronder. Het patent voor de machines van Petrogas is van een bedrijf in Zwitserland, maar ik kan me haast niet voorstellen dat het om een ander proces dan pyrolyse gaat.

Zou leuk zijn als we namens PlasticHeroes nu elk jaar een jerrycan plasticdiesel krijgen, net zoals veel gemeentes het gescheiden inzamelen van groenafval belonen met enkele zakken gratis compost. Helpt vast in de bewustwording!

//Einde update.

Plastic recyclen is moeilijk

Plastic-afval komt in allerlei variaties en met zeer verschillende coatings. Hergebruik is daarmee lastig, het vergt veel sorteren en ook dan blijft het eindresultaat vrij grof: veel meer dan een tweede leven als pallet of bermpaaltje zit er vaak niet in.

Tegelijkertijd worden er enorme inspanningen verricht om plantaardig materiaal om te zetten in  transportbrandstoffen. Eerder waren we zelf al wat kritisch over de bijmengverplichting voor biobrandstoffen in benzine en diesel. De Duitse biochemicus Hartmut Michel (Nobelprijswinnaar in 1988) is veel stelliger (Volkskrant).

Volgens hem zijn planten zeer inefficiënt, in 3 miljard jaar evolutie zijn ze niet verder gekomen dan een schamele 1% omzetting van de energie uit zonlicht. PV panelen doen dat veel efficiënter. Stoppen dus met biobrandstoffen.

Bioplastics waardevoller dan diesel of benzine

Als we toch iets met  biomassa willen, laten we dan kiezen voor iets dat zonnepanelen niet beter kunnen maken. Plastic bijvoorbeeld. Planten en algen zijn goed te tunen om juist datgene te produceren dat van pas komt bij het maken van verschillende soorten functionele plastics. Daar is op termijn ook veel beter aan te verdienen.

Die bioplastics hoeven overigens absoluut niet biologisch afbreekbaar te zijn. Samen met plastics gemaakt uit fossiele brandstoffen zijn ze uitstekend om te zetten tot, jawel, brandstof! Het Britse bedrijf Cynar PLC geeft hieronder het goede voorbeeld.

Sorteren van de verschillende soorten plastics is in dit proces niet nodig. De bulk wordt versnipperd en via pyrolyse (een zuurstofarme reactie bij hoge temperaturen) direct omgezet tot een uitstekende diesel. Pyrolyse wordt ook ingezet in de productie van biodiesel maar dat levert een zure troep die nog lang niet klaar is voor gebruik in auto’s.

Het is kortom krom dat de overheid aan de ene kant de minutieuze recycling van een waardeloze brei aan plasticafval verplicht stelt en tezelfdertijd ook afdwingt dat waardevolle landbouwgrond wordt ingezet voor een vrij grof product als brandstof . Draai de verplichtingen om en de subsidiekraan kan zowel bij de afvalverwerkers en de brandstofboeren veel sneller dicht.

Meer info: Cynar PLC
ImageCredit: johnnyberg @ sxc.hu

Dit vind je misschien ook leuk...