Brandstofzuinig luchttransport met innovatieve zeppelin

Transport door de lucht is duur en energie-intensief, tenzij gebruik wordt gemaakt van ‘lighter-than-air’ toepassingen. Vervoer van goederen met luchtschepen is echter nooit echt van de gro.., Herstel; is nooit echt een succes geworden. Zeppelinbouwer Aeros hoopt daar verandering in te brengen met de Aeroscraft.

Variabel zweefvermogen met gecomprimeerde helium

Met conventionele ballonnen en luchtschepen is er altijd een grote grondploeg nodig bij het opstijgen en landen. Het afstoten van ballast of loslaten van ankers bij vertrek is omslachtig en het uitventileren van helium om te dalen is gewoonweg zonde.

De Aeroscraft bestaat uit een dubbellaags luchtcompariment. In de binnenste schil wordt uit een tank helium toegevoegd bij het opstijgen. Dezelfde helium wordt bij dalen gecomprimeerd en weer opgeslagen in de tank. Afhankelijk van de hoeveelheid helium in de binnenballon is er in de buitenste schil ruimte voor lucht. Hiermee behoud het gevaarte altijd zijn vorm maar is het stijgvermogen te alle tijde aan te passen.

Het  filmpje hieronder laat het concept met mooie renders duidelijk zien. Het filmpje daar weer onder laat zien dat het luchtschip daadwerkelijk getest wordt. Ik ben benieuwd of de Zeppelin het dit keer wel gaat halen.

Bron: EcoChunk
ImageCredit: hisks @ sxc.hu

Dit vind je misschien ook leuk...