Emissieloos baggeren met elektrisch kraanschip

Waterbouwbedrijf Van den Herik-Sliedrecht investeert in een waterstofaggregraat van de Nederlandse startup zepp.solutions. Het brandstofcelsysteem gaat het batterij-elektrische grijperkraanschip de Prins 6 van energie voorzien.
De Prins 6 kwam in 2017 in de vaart als een diesel-elektrisch kraanschip. Ombouwen van de voorstuwing en de kraan is daarom niet nodig. Alleen de dieselkrachtbron moet plaatsmaken voor een emissievrije aandrijving.
Van den Herik zet het schip vooral in voor bagger- en oeverwerkzaamheden. Het nu batterij-elektrische kraanschip gaat als eerste emissieloos aan de slag op de IJssel, in opdracht van Rijkswaterstaat. Het waterstofaggregaat van zepp.solutions levert daar vanaf de kade elektriciteit voor het schip maar ook voor graafmachines en ander bouwmaterieel.
Het initiatief van Van den Herik voor de ontwikkeling van een emissieloos kraanschip is gesteund door Rijkswaterstaat, in het kader van het Transitiepad Kustlijnzorg en Vaargeulonderhoud. De emissieloze voorstuwing en aandrijving van de kraan voorkomt naar verwachting jaarlijks de uitstoot van 165 ton CO2 en 2 ton stikstofverbindingen.
Bron: zepp.solutions, Van den Herik / Imagecredit: Scheepswerf Poppen
- Denemarken annuleert tender voor subsidievrije offshore wind - 03 feb 2025
- Twintig klimaat-ontwikkelingen voor de jaren ’20 | 2025 update - 28 jan 2025
- Emissieloos baggeren met elektrisch kraanschip - 20 jan 2025
Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.
“Het waterstofaggregaat van zepp.solutions levert daar vanaf de kade elektriciteit voor het schip maar ook voor graafmachines en ander bouwmaterieel.”
Dat lijkt me een dure manier om elektriciteit te leveren. Vanaf de kade zou het toch mogelijk moeten zijn om elektriciteit vanaf het elektriciteitsnet te krijgen, desnoods met batterij-opslag ertussen.