Emissieloos baggeren met elektrisch kraanschip

Scheepswerf Poppen

Waterbouwbedrijf Van den Herik-Sliedrecht investeert in een waterstofaggregraat van de Nederlandse startup zepp.solutions. Het brandstofcelsysteem gaat het batterij-elektrische grijperkraanschip de Prins 6 van energie voorzien.

Jaarlijks 165 ton CO2 en 2 ton NOx minder

De Prins 6 kwam in 2017 in de vaart als een diesel-elektrisch kraanschip. Ombouwen van de voorstuwing en de kraan is daarom niet nodig. Alleen de dieselkrachtbron moet plaatsmaken voor een emissievrije aandrijving.

Van den Herik zet het schip vooral in voor bagger- en oeverwerkzaamheden. Het nu batterij-elektrische kraanschip gaat als eerste emissieloos aan de slag op de IJssel, in opdracht van Rijkswaterstaat. Het waterstofaggregaat van zepp.solutions levert daar vanaf de kade elektriciteit voor het schip maar ook voor graafmachines en ander bouwmaterieel.

Het initiatief van Van den Herik voor de ontwikkeling van een emissieloos kraanschip is gesteund door Rijkswaterstaat, in het kader van het Transitiepad Kustlijnzorg en Vaargeulonderhoud. De emissieloze voorstuwing en aandrijving van de kraan voorkomt naar verwachting jaarlijks de uitstoot van 165 ton CO2 en 2 ton stikstofverbindingen.


Bron: zepp.solutions, Van den Herik / Imagecredit: Scheepswerf Poppen

Thijs ten Brinck

Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Dit vind je misschien ook leuk...

1 reactie

  1. Matthijs Kunenborg schreef:

    “Het waterstofaggregaat van zepp.solutions levert daar vanaf de kade elektriciteit voor het schip maar ook voor graafmachines en ander bouwmaterieel.”

    Dat lijkt me een dure manier om elektriciteit te leveren. Vanaf de kade zou het toch mogelijk moeten zijn om elektriciteit vanaf het elektriciteitsnet te krijgen, desnoods met batterij-opslag ertussen.