Ford, Mercedes & Nissan ontwikkelen samen een brandstofcel op waterstof

Een alliantie van automakers Ford, Daimler en Nissan-Renault verwacht al in 2017 (over vier jaar!) elektrische auto’s met fuel cell te gaan produceren. De drie fabrikanten werken samen aan de technologie, welke ze vervolgens zullen toepassen in eigen modellen. Zou het dan toch ook met waterstof lukken?

Brandstofcel-auto’s terug van weggeweest?

Een auto op waterstof van naar ik meen Mitsubischi is een van mijn eerste herinneringen aan duurzame technologie. Het prototype stamt uit de tijd dat Discovery Channel en National Geographic meer uitzonden dan docusoaps over brommerbouwende schreeuwerts. Knap lang geleden dus.

Sindsdien is de aandacht voor waterstofauto’s sterk afgenomen en hebben accu-auto’s de rol van duurzaam alternatief prima ingevuld. Nu de elektrische auto steeds gangbaarder wordt, worden ook de gebreken van batterijen steeds duidelijker. Meer dan woonwerkverkeer zit er tussen de laadstops niet in, en wanneer je het geluk hebt te beschikken over een range-extender dan is een lege accu een zware ballast.

Minder range anxiety en wellicht zelfs tanken met elektrische auto

Met een brandstofcel op waterstof wordt de auto ook elektrisch aangedreven. De combinatie van brandstofcel en waterstoftank vervangt enkel de accu. In theorie krijgt een waterstofauto een veel grotere actieradius dan de huidige elektrische auto’s en kan hij veel lichter worden gebouwd.

In de praktijk blijkt het efficiënt omzetten van waterstof in energie en het compact opslaan van het vluchtige gas een enorme uitdaging. Hoewel de drie autobouwers samen 60 jaar ervaring hebben met brandstofceltechniek lijkt een massaproduct in 2017 daarom zeer ambitieus. Aan de andere kant staan er drie reputaties op het spel, genoeg om de claim zeer serieus te nemen.

Bron: Clean Technica
ImageCredit: gerard79 @ sxc.hu (www.digital-delight.ch)

Dit vind je misschien ook leuk...