Van Oord hoopt op windturbines tot 20MW, Ørsted zelfs op 27MW

Van Oord

Baggerbedrijf en offshore-specialist Van Oord heeft een nieuw installatieschip besteld voor de bouw van een volgende generatie offshore windturbines. Het schip kan turbines met een vermogen tot 20 megawatt (MW) plaatsen.

Bijna dubbel zoveel hefkracht

Van Oords huidige vlaggenschip de Aeolus, inmiddels 7 jaar oud, komt na enkele upgrades tot een hefvermogen van iets meer dan 1.600 ton. Onvoldoende voor de volgende generatie offshore windturbines.

Het nieuwe schip komt in 2024 in de vaart en krijgt een kraan die onderdelen van ruim 3.000 ton kan hijsen. Dat moet volgens Van Oord genoeg zijn voor verdere schaalvergroting tot 20MW per turbine. Met 4 jackup-poten van 126 lang kan het schip zichzelf boven de golven heffen en zo veilig funderingen en windturbines te plaatsen bij zeedieptes tot 70 meter.


Hybride varen en hijsen, desgewenst op duurzame methanol

Het nieuwe schip krijgt een accupakket met een capaciteit van 5 megawattuur om de motor bij pieklast te ondersteunen en hijsenergie terug te winnen. De motor is geschikt voor methanol waarmee, uitgaande van duurzaam geproduceerde methanol, een CO2-reductie tot 78% mogelijk is ten opzichte van reguliere fossiele scheepsbrandstof.

“Dankzij onze ervaringen met de installatieschepen Aeolus, MPI Resolution en MPI Adventure hebben wij het werken met jack-up installatieschepen goed in de vingers”, zegt Arnoud Kuis, directeur Offshore Wind bij Van Oord. “Nu gaan we een stap verder. In vergelijking met de Aeolus heeft deze nieuwe versie 88% meer dekruimte en ruim 80% meer hefvermogen.”


Nieuw schip mogelijk al bij oplevering te klein voor Zweeds windpark

Minder absurd dan het klinkt

In de week dat Van Oord zijn nieuwe aankoop aankondigde, maakte de Deense windparkontwikkelaar Ørsted nieuwe details bekend over een offshore windpark dat het voor de kust van Zweden wil bouwen.

In het Skåne Havsvindpark wil Ørsted 1.500 MW aan windturbines installeren. Bij succesvol doorlopen van vergunningprocedures en investeringsbesluitvorming zal het project 22 kilometer uit de zuidkust van Zweden gebouwd worden en in 2029 zijn eerste stroom leveren. In de vorige week ingediende environmental impact assessment neemt Ørsted net als Van Oord een voorschot op de ontwikkeling die windturbinefabrikanten de komende jaren mogelijk nog doormaken.

Ørsted schept in zijn vergunningstraject voor zichzelf de ruimte om windturbines van 27MW per stuk te installeren. Liefst 60 keer krachtiger dan de windturbines die Ørsted, toen nog onder de naam Dong, in 1991 in ‘s werelds eerste offshore windpark installeerde. En ook 7 keer groter dan de windturbines van windpark Luchterduinen, in 2015 de eerste bouwklus voor Van Oord’s Aeolus. Het gaat nog steeds hard in deze markt, heel hard.

Het klink absurd, maar het zou dus maar zo kunnen dat een nieuw installatieschip dat in 2024 in de vaart komt en turbines tot liefst 20MW per stuk kan plaatsen al lichtjes achterhaald is vóór het gedoopt is. Dat gezegd; de Aeolus kwam ooit in de vaart met een hefvermogen van 900 ton en is dus al opgewaardeerd naar 1.600 ton. Als het meezit kan Van Oord met het nieuwe schip na een upgrade van de kraan in 2028 alsnog het windpark bij Skåne bouwen.


Bron: Van Oord, Ørsted / Imagecredit: Van Oord

Thijs ten Brinck

Dit vind je misschien ook leuk...