Welke voedingssupplementen zijn het best voor milieu en klimaat?

Diana Polekhina, via Unsplash Public Domain

De afgelopen weken waren grijs en nat. Voor veel mensen doet dat iets met het energieniveau. Daarmee groeit mogelijk jouw interesse in aanvullende vitamines en andere voedingssupplementen. Maar welke zijn de meest duurzame keuze?

Natuurlijk, puur en zelfs veganistisch

Voedingssupplementen bestaan uit vitamines, mineralen, kruiden en/of bioactieve stoffen. Ze zijn te koop in de vorm van pillen en capsules maar ook als poeders, bruistabletten en kant en klare drankjes.

Drogisten en supermarkten verkopen al jaren verschillende algemene supplementen en multivitaminen voor een paar euro per verpakking. Recenter zagen meerdere partijen kans om voor uiteenlopende doelgroepen speciaal samengestelde voedingssupplementen aan te bieden. Daarvoor hoef je niet de deur uit. Ze worden op abonnementbasis thuisbezorgd.


De duurzaamste vitamines en mineralen voor jou

In de afgelopen maanden ontving ik meerdere verzoeken om een advertentie te plaatsen voor online handelaren in voedingssupplementen. Via kleurrijke webshops met veel enthousiaste reviews van klanten verkopen zij natuurlijke, pure, proefdiervrije, veganistische en peperdure zelfhulp, aantrekkelijk verpakt in plastic, aluminium en karton.

Nu kan ik mij voorstellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet en je afvraagt welke online aanbieders van voedingssupplementen het gezondst en het duurzaamst zijn. Niet alleen voor jou maar ook voor de rest van de wereld.

Het Nederlandse Voedingscentrum is daar vrij duidelijk over:

De meeste mensen hebben geen voedingssupplementen nodig, want ze krijgen al voldoende voedingsstoffen binnen door gevarieerd te eten. Alleen speciale groepen die extra voedingsstoffen nodig hebben, zoals zwangere vrouwen, jonge kinderen en ouderen hebben duidelijk baat bij gebruik van voedingssupplementen.

Er is geen goede reden om meer vitamines te slikken dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH). Van sommige vitamines of mineralen kan een teveel bij langdurig gebruik zelfs schadelijk zijn. Dat geldt met name voor vitamine A, D, en vitamine B6, maar ook voor mineralen/spoorelementen zoals calcium, magnesium, zink, koper, jodium en selenium. Voedingscentrum


Voor jong en oud, zwanger of veganist

Er zijn dus enkele specifieke doelgroepen die wél specifieke vitaminen en mineralen tekort komen. Dan gaat het bijvoorbeeld om vitamine D specifiek voor zwangeren, jonge kinderen, ouderen, mensen met een getinte huid en mensen die weinig buiten komen of hun huid bedekken. Verder is er een suppletieadvies voor foliumzuur voor zwangeren.

Veganisten lopen een risico op een tekort aan vitamine B12 maar veel soorten vlees- en zuivelvervangers zijn mede daarom al verrijkt met B12. Ook daarvoor zijn supplementen dus meestal niet nodig.

De duurzaamste manier om het grootste deel van de aanbevolen vitamines binnen te krijgen is om veel en diverse soorten groente en fruit te eten. Liefst vooral de groenten en fruit die lokaal in het seizoen en zo vers mogelijk zijn. De duurzaamste vorm van voedingssupplementen zijn dus voor vrijwel iedereen géén voedingssupplementen.

Als je geen supplementen koopt, bespaar je energie en materialen in de productie van de supplementen en verpakkingen, in het transport, in de afvalverwerking en in de waterzuivering. Als je wel specifieke vitaminen en mineralen nodig hebt, koop ze dan bij voorkeur op advies van een arts en bij aanbieders die een redelijke prijs vragen. Niet online bij vage webshops die mensen dure abonnementen aansmeren die ze absoluut niet nodig hebben.

Hieronder een helder item van de Avondshow over influencers met een vitamineroutine.


Imagecredit: Diana Polekhina, via Unsplash Public Domain

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.