1.000 versleten e-Smarts omgebouwd tot megabatterij

Smart For Two, via Daimler

Het Duitse autoconcern Daimler levert in de buurt van Dortmund een elektriciteitsopslag van 13 megawattuur op. Het systeem is opgebouwd uit afgeschreven accu’s van elektrische Smarts, die zo een tweede leven krijgen.

10 jaar op de weg, 10 jaar aan het net en dan recyclen

In het Duitse Lünen, 20 kilometer ten noorden van Dortmund, is een dubbelduurzame energieopslag praktisch klaar voor gebruik. Met 13 megawattuur aan opslagcapaciteit is het systeem een goede aanvulling op de grote hoeveelheid zonne- en windenergie in Duitsland.

Accusystemen van deze omvang zijn nog zeker geen gemeengoed, al zijn er inmiddels grotere systemen opgeleverd. De nieuwswaarde van dit Daimler-project zit hem in de oorsprong van de accucellen. Die hebben al een kleine tien jaar achter de rug als energieleverancier voor de elektrisch aangedreven Smarts. “We garanderen de accupakketten in onze elektrische modellen 10 jaar”, zegt Daimler. Daarna is de capaciteit en betrouwbaarheid licht afgenomen maar dat maakt voor de nieuwe toepassing niet veel uit. “We verwachten dat de accucellen als stationaire opslag nog eens tien jaar meegaan.”

Tweede leven voor de stroombron van deelauto’s

De elektrische Smart is nu bijna tien jaar op de markt. De eerste generatie had een opslagcapaciteit van 13,2 kilowattuur en is geïntroduceerd in 2007. De emissievrije tweezitters zijn al meteen grootschalig ingezet in Daimler’s car sharing-programma Car2Go, onder meer in Amsterdam. Dit intensieve gebruik heeft de slijtage van de accu’s mogelijk bespoedigd. In ieder geval kon Daimler al een goeie 1.000 e-Smarts demonteren voor het project in Lünen.

Volgens Daimler verdubbelt het directe hergebruik van de accupakketten de economische waarde van deze dure componenten. Ook verlaagt de verlengde gebruiksduur de ecologische voetafdruk van de accu’s. Als de systemen ook voor het niet-mobiele verbruik zijn afgeschreven, gaan de accu’s naar projectpartner Remondis voor recycling. Daimler heeft het second-life battery-project gerealiseerd samen met de Duitse opslagspecialist The Mobility House en energiedienstverlener Getec. The Mobility House bouwt in Nederland het accusysteem dat de energievoorziening in de Amsterdam Arena veiligstelt.
Elektromobilität zu Ende gedacht: Daimler und seine Partner bilden die gesamte Batterie-Wertschöpfungs- und Verwertungskette ab. ; E-mobility thought to the end: Daimler and partners are mapping out the entire battery value creation and recycling chain.;

Bron: Daimler / Imagecredit: Daimler

Thijs ten Brinck

Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Dit vind je misschien ook leuk...

4 reacties

  1. 24 apr 2017

    […] bij 100 kilometer liggen. Nog steeds prima, vergelijkbaar met een directe stadsconcurrent als de Smart Fortwo Electric Drive. De e.Go Life biedt net als de Smart twee volwaardige zitplaatsen maar daarachter ook een krappe […]

  2. 25 sep 2017

    I enjoyed your wonderful blog.

    Thank you for the very hard work done.

  3. 05 okt 2017

    Thank you for the article.

    Great blog that I enjoyed reading.

  4. 20 okt 2017

    Thank you very much for your blog.

    I enjoyed reading this article.