1.000 versleten e-Smarts omgebouwd tot megabatterij
Het Duitse autoconcern Daimler levert in de buurt van Dortmund een elektriciteitsopslag van 13 megawattuur op. Het systeem is opgebouwd uit afgeschreven accu’s van elektrische Smarts, die zo een tweede leven krijgen.
In het Duitse Lünen, 20 kilometer ten noorden van Dortmund, is een dubbelduurzame energieopslag praktisch klaar voor gebruik. Met 13 megawattuur aan opslagcapaciteit is het systeem een goede aanvulling op de grote hoeveelheid zonne- en windenergie in Duitsland.
Accusystemen van deze omvang zijn nog zeker geen gemeengoed, al zijn er inmiddels grotere systemen opgeleverd. De nieuwswaarde van dit Daimler-project zit hem in de oorsprong van de accucellen. Die hebben al een kleine tien jaar achter de rug als energieleverancier voor de elektrisch aangedreven Smarts. “We garanderen de accupakketten in onze elektrische modellen 10 jaar”, zegt Daimler. Daarna is de capaciteit en betrouwbaarheid licht afgenomen maar dat maakt voor de nieuwe toepassing niet veel uit. “We verwachten dat de accucellen als stationaire opslag nog eens tien jaar meegaan.”
Tweede leven voor de stroombron van deelauto’s
De elektrische Smart is nu bijna tien jaar op de markt. De eerste generatie had een opslagcapaciteit van 13,2 kilowattuur en is geïntroduceerd in 2007. De emissievrije tweezitters zijn al meteen grootschalig ingezet in Daimler’s car sharing-programma Car2Go, onder meer in Amsterdam. Dit intensieve gebruik heeft de slijtage van de accu’s mogelijk bespoedigd. In ieder geval kon Daimler al een goeie 1.000 e-Smarts demonteren voor het project in Lünen.
Volgens Daimler verdubbelt het directe hergebruik van de accupakketten de economische waarde van deze dure componenten. Ook verlaagt de verlengde gebruiksduur de ecologische voetafdruk van de accu’s. Als de systemen ook voor het niet-mobiele verbruik zijn afgeschreven, gaan de accu’s naar projectpartner Remondis voor recycling. Daimler heeft het second-life battery-project gerealiseerd samen met de Duitse opslagspecialist The Mobility House en energiedienstverlener Getec. The Mobility House bouwt in Nederland het accusysteem dat de energievoorziening in de Amsterdam Arena veiligstelt.
Bron: Daimler / Imagecredit: Daimler
- Stimuleert Europa de productie van benzinemotoren in China? - 09 dec 2024
- Nul gegadigden voor 3 gigawatt aan Deense offshore windparken - 06 dec 2024
- Uitbater gascentrale wil vergoeding voor beschikbaarheid - 03 dec 2024
Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.
4 reacties
[…] bij 100 kilometer liggen. Nog steeds prima, vergelijkbaar met een directe stadsconcurrent als de Smart Fortwo Electric Drive. De e.Go Life biedt net als de Smart twee volwaardige zitplaatsen maar daarachter ook een krappe […]
I enjoyed your wonderful blog.
Thank you for the very hard work done.
Thank you for the article.
Great blog that I enjoyed reading.
Thank you very much for your blog.
I enjoyed reading this article.