‘Apple aast op ultrastabiele tweewieler voor autonoom rijden’

Hoewel nooit echt officieel bevestigd, werkt Apple aan zijn introductie in de markt voor autonoom duurzaam vervoer. In dat kader haalt Apple nu de banden aan met sportwagenfabrikant McLaren en de Amerikaanse startup Lit Motors.

Compact, autonoom, elektrisch en veilig op twee wielen

Ook deze berichten zijn niet bevestigd, noch ontkracht. Geruchten zijn nu eenmaal spannender én vrijblijvender dan concrete deals. Daar weet Apple alles van. Als de berichten kloppen, geeft Apple zijn autoproject ‘Titan’ een extra impuls met de ervaring van McLaren en de patenten van Lit Motors.

Dat Apple op McLaren aast, is vorige week breed opgepikt. Ook in de Nederlandse pers. De Financial Times spreekt van een potentiële overname voor een bedrag van £ 1 tot 1,5 mrd (€ 1,2-1,7 mrd), de New York Times en Bloomberg houden het op een investering en samenwerking. McLarens goede naam in de Formule 1 en ervaring met kopers van superluxe sportwagens sluit goed aan bij het profiel van Apple.

De stap van een racemonster op benzine voor de happy few naar autonome auto voor Apple’s brede doelgroep is nog wel een grote. In dat licht zijn de geruchten over de samenwerking met Lit Motors passender, en eigenlijk ook spannender. Lit heeft namelijk een killer-feature waarmee Apple zijn naam als innovator ook in de mobiliteitswereld meteen stevig zal vestigen.

Zoeft de baanbrekende Apple-car straks langs de file?

Lit Motors werkt sinds 2010 aan een bijzonder elektrisch concept. De C1 combineert de wendbaarheid en compactheid van een motor met de veiligheid en het comfort van een auto. De tweewieler blijft automatisch rechtop staan, zelfs bij een stevige botsing. Ook bij het stoplicht hoeft de voet niet aan de grond. Lit Motors gebruikt snel draaiende gyroscopen die de motor, net als een speelgoedtol of een Segway, volledig stabiliseren.

In de elektrisch rijdende Lit Motor stap je in, niet op. Je zit overdekt in een veiligheidskooi, een dubieus leren pak en een kapselverpestende helm zijn niet nodig. Je rijdt eigenlijk net als in een auto op vier wielen maar dan met een fractie van het loze gewicht en ruimtegebruik. Zo slalom je emissievrij tussen de files door. Als het aan Lit en Apple ligt bovendien zo snel mogelijk met de handen van het stuur.

Gyroscopisch gestabiliseerde E-scooter met dak

Lit Motors beloofde oorspronkelijk om zijn C1 in 2014 op de markt te brengen. Daarin is vertraging geslopen maar dat doet niets af aan het veelbelovende concept. Als Apple hier zijn gewicht achter knalt, kan Lit Motors het ontwikkelingstempo enkele ordes versnellen. Met het marketinggeweld uit Cupertino zou dit dan de eerste stap naar een echte revolutie op de weg kunnen zijn. Hopen dat Apple doorpakt.

Dit is een bewerking van een bericht van 21 september 2012, herschreven vanwege de geruchten rond Apple. In 2013 publiceerden we een eerdere update over Lit Motors, met meer video’s en achtergronden.

Bron: TechCrunch, The Verge, Lit Motors / Imagecredit: Lit Motors

Dit vind je misschien ook leuk...