Tesla’s antwoord op overvolle laadpalen op weg naar wintersport

Andreas Dress, via Unsplash Public Domain

Op de route naar populaire vakantiebestemmingen, festivals of meubelboulevards is het op bepaalde dagen van het jaar extreem druk. Je weet wanneer. Je weet dat er files staan. Je sluit toch aan. Maar hoe gaat dat met een elektrische auto?

Snellader is juist populair op de piek

De accu van je elektrische auto laad je het liefst thuis of bij de baas. Dat is verreweg het goedkoopst en voor dagelijks gebruik ook het meest praktisch. Alleen op lange reizen rij je je accu daadwerkelijk leeg.

Juist dan is een snellader zijn geld waard. Met de duurste Tesla Model 3 rij je dankzij Tesla’s Superchargers met twee laadstops van een goed halfuur van Utrecht naar Saalbach-Hinterglemm. Dat gaat prima. Tenzij de bijna 20.000 Model 3’s die dit jaar in Nederland verkocht zijn de eerste zaterdag van de voorjaarsvakantie in colonne naar de Alpen rijden.

Als er per laadpaal drie wachtenden voor u zijn, duurt een laadstop geen half uur maar misschien wel 2 uur. Dan leen je het jaar erop graag een diesel voor de skivakantie. En terecht. Voor dit probleem toonde Tesla in de VS tijdens Thanksgiving vorige week een pragmatische oplossing. Een tijdelijke, mobiele supercharger.


Snelladers on tour door Europa, van piek naar piek

Best brilliant. Tesla’s mobiele supercharger bestaat uit een accu op een dieplader, met daaraan gekoppeld 10 laadpalen. Deze halen naar verluid elk een vermogen van maximaal 125 kilowatt, iets minder dan standaard (vaste) superchargers.

Hoeveel opslagcapaciteit het mobiele laadstation heeft, heb ik niet kunnen vinden. Verschillende vloggers en bloggers noemen dat de accu op de trailer groot genoeg is om ‘100 Tesla’s op te laden’. Om welk type Tesla het gaat en of die helemaal van leeg naar vol laden, blijft de vraag. Op basis van de specificaties van de deze zomer gepresenteerde Megapack gok ik erop dat het om 3 megawattuur (MWh) gaat, mogelijk 6 of 9 MWh.

Met een of twee van deze trucks kan Tesla de laadcapaciteit van zijn bestaande superchargerlocaties tijdelijk verdubbelen, juist op de dagen dat dat telt. Als de laadfile even is opgelost, laadt de mobiele accu bij aan de vaste laadpalen voor de volgende golf. Als de piek langer aanhoudt dan één accu kan leveren, kan Tesla ze elders laden en continu doorwisselen.

Als het wintersportseizoen voorbij is, kan de mobiele laadpaal naar de Ikea op Tweede Paasdag, de TT in Assen of naar de route du Soleil op zwarte zaterdag. Mensen zijn voorspelbaar. Het is goed in te schatten waar het wanneer druk zal zijn.


Uitkomst voor de bouw, de bakker en de netbeheerder

Ideaal, zo’n mobiele supercharger

Ook al toeren de mobiele laders straks door Europa, ze zijn misschien wel 300 dagen per jaar niét nodig. Het is voor het financiële rendement en de klimaatimpact van accu’s belangrijk dat ze zich ook dan nuttig maken.

En dat kan. Als er eenmaal mobiele accu’s in omloop zijn, zijn er toepassingen te over. Drie voorbeelden:

  • Overschotten zonnestroom. Afgelopen jaar is er veel te doen geweest over de schaarse netcapaciteit voor zonneparken. Dat is een probleem dat eigenlijk alleen in de zomer speelt. Parkeer een mobiele accu naast een zonnepark op de dagen dat hij elders niet nodig is en verzwaren van het net of gepruts met waterstof zal vaak niet nodig zijn.
  • Drooghouden bouwput. De bouw gebruikt veel aggregaten op diesel, bijvoorbeeld om pompen aan te drijven die grondwater uit bouwputten wegpompen. Een accu drijft dezelfde pompen aan zonder herrie en fijnstof.
  • Goedkope pizza’s. Als je een meer dan standaard elektriciteitsaansluiting nodig hebt, betaal je daarvoor. Een pizzarestaurant heeft bijvoorbeeld een zware aansluiting om rond etenstijd in sneltreinvaart pizza’s te bakken. De rest van de dag is de aansluiting onnodig zwaar. Als een accu de piek pakt, kan het restaurant kiezen voor een kleinere aansluiting.

Een mobiele supercharger die een knelpunt verhelpt op weg naar vakantie, kan zo in de rest van het energiesysteem nog vele andere pieken uitvlakken. Kom dus maar door met accu’s op vrachtwagens. En stel dat een accu op een vrachtwagen toch te gek is; Komt Tesla niet toevallig óók met vrachtwagens op accu? Rust de Tesla Semi uit met 2 à 3 laadpunten en hij kan ook bijspringen als mobiel laadstation. Patenteren maar? 😉


Toevoeging 4 december: Kan dit uit?

Naar aanleiding van dit nieuwsbericht rijst natuurlijk de vraag wat dit wel niet kost, ook bij mijzelf. Daarom een bierviltje.

Aannames:

  • Het gaat inderdaad om een accu van 3 MWh;
  • Tesla kan accu’s kopen voor € 150/kWh*;
  • Het volladen van de mobiele supercharger kost voor Tesla gemiddeld € 0,05/kWh;
  • Klanten zijn op dit soort piektijden bereid om € 0,10 per bijgeladen kilometer te betalen;
    • Dus € 0,50/kWh, ofwel € 40 voor een volle accu voor de Model 3 Long Range;
    • Of ongeveer de energiekosten van rijden op benzine;
  • Op piekdagen wordt de mobiele accu twee keer leeggetrokken;
  • De mobiele supercharger gaat 2.000 cycli mee;
  • De mobiele supercharger is 25 piekdagen per jaar inzetbaar;
  • De kosten voor de trailer, de 10 laadpalen en het verslepen van de mobiele supercharger zijn marginaal.

Resulterende kosten en baten:

  • Vaste kosten: ± € 500.000,-;
  • Variabele kosten per piekdag: ± € 300,-
  • Opbrengst per piekdag: ± € 3.000,-

Terugverdientijd op basis van piekdagen:

  • Met ±200 piekdagen draait de accu breakeven;
  • Dat is na ±8 jaar en ±400 cycli;

Ja, dit kan uit:

  • Aangenomen dat dit concept zich moet terugverdienen op drukke dagen bij superchargers, blijven er ±340 dagen per jaar en ±1.600 cycli over waarin de accu ‘geen geld kost’ maar wel geld kan verdienen.
  • Deze mobiele accu kan wel eens de doorbraak zijn waar de markt voor stationaire opslag op wacht.

*Vrij conservatief. Tegen de tijd dat het probleem dat deze mobiele snellader oplost daadwerkelijk speelt, is het 2025. Dan kunnen concerns zoals Tesla vermoedelijk accu’s tegen € 100/kWh kopen. Dan is de accu na ±250 piekcycli uit de kosten en blijven er ±1.750 cycli over semi-stationair gebruik.


Imagecredit: Andreas Dress, via Unsplash Public Domain

Dit vind je misschien ook leuk...