Elektrische BMW i3 brengt koolstofvezel naar het grote publiek

Koolstofvezelcomposieten zijn lekker licht en toch sterker dan staal. In de Formule 1 en in luxere sportwagens voor op straat wordt daarom met graagte gebruik gemaakt van de vezels. De uitstekende verhouding tussen sterkte en massa van koolstofvezel maakt het materiaal natuurlijk ideaal voor ieder type auto, toch waren de vezels vooralsnog te duur voor toepassing in meer alledaagse wagens.

Eindelijke een lagere massa, voor de massa

BMW maakt hierin nu een grote slag; de hele carrosserie van de i3 zal worden gemaakt van koolstofvezel. BMW, altijd gebrand op goede rijeigenschappen, wil het gewicht van het accupakket in zijn elektrische auto’s compenseren door gebruik te maken van de lichtere koolstofvezelonderdelen. Met slimme productiemethoden verwachten ze de meerprijs binnen de perken te houden.

BMW hoopt van de i3 jaarlijks 50.000 exemplaren te verkopen. Met recht massaproductie dus, en het vergt 10% van de huidige productiecapaciteit van koolstofvezel. Om hierin te voorzien bouwt BMW samen met specialist SGL een nieuwe fabriek speciaal voor de koolstofdelen van de i3 en i8 (elektrische sportwagen).

In het gebruik besparen de lichte onderdelen natuurlijk de nodige energie maar het produceren van de koolstofvezels vergt ook een aardige energie-input. Om de dik verdiende imagopunten niet direct weer te verliezen zal de nieuwe fabriek daarom geheel op waterkracht draaien. Sterke stap van BMW (de massaproductie van carbon fiber), hopelijk inspireert dit andere autobouwers hetzelfde te doen. Liefst uiteindelijk ook voor de benzinemodellen, mits die over een jaar of tien zelf nog in massa worden gebouwd natuurlijk.

Bron: PluginCars.com
ImageCredit: BMW i

Dit vind je misschien ook leuk...