Voorwaardelijke order voor 200 elektrische 19-persoonsvliegtuigen

Hearta Aerospace

De Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen United Airlines en Mesa Airlines hebben elk 100 accu-elektrische vliegtuigen besteld bij de Zweedse startup Heart Aerospace. De eerste toestellen zouden al in 2026 operationeel kunnen zijn.

Binnen 5 jaar elektrisch vliegen

Op voorwaarde dat het elektrische vliegtuig ES-19 van Heart Aerospace aan de veiligheids-, bedrijfs- en operationele eisen van United en Mesa voldoet, nemen de maatschappijen samen 200 van deze toestellen op in hun vloot.

Een aantal van de directeuren die deze deal beklonken, kan in 2026 nog in dezelfde functie zitten. Dat maakt dit ondanks de voorbehouden een aankondiging om zeer serieus te nemen. Als de deal definitief wordt, is het elektrische vliegtuig inzetbaar op tientallen regionale lijndiensten van en naar grotere luchthavens in de Verenigde Staten. Het toestel vervoert dan 19 passagiers per vlucht over een afstand tot 400 kilometer. “We zien dat klanten meer invloed willen op hun eigen CO2-footprint”, zegt Michael Leskinen, president bij de investeringstak van United Airlines. “Samen met Mesa stellen we onze klanten eerder dan elke andere Amerikaanse luchtvaartmaatschappij in staat om elektrisch te vliegen.”


Korte emissievrije vluchten voor 19 passagiers

1,5 kilowattuur per kilometer?

Het vliegtuig van Heart Aerospace concurreert op deze afstanden en met deze capaciteit nog vooral met auto’s, treinen en bussen, maar dat op zich zou al een mooie doorbraak zijn.

Wat de beoogde accucapaciteit voor de vliegtuigen is, heb ik niet kunnen vinden. Wel rekent de startup op de site voor dat luchthavens per toestel 1 megawatt aan laadvermogen moeten reserveren, en dat de vliegtuigen daar minder dan 40 minuten aan de lader zullen staan. Dat suggereert een accucapaciteit rond de 600 kilowattuur (kWh). Op hetzelfde bierviltje komt dat neer op een verbruik van 1,5 kWh per kilometer, of 0,1 kWh per passagierskilometer. Te mooi om waar te zijn?


Bron: United Airlines, Heart Aerospace / Imagecredit: Heart Aerospace

Thijs ten Brinck

Dit vind je misschien ook leuk...

1 reactie

  1. AntonBr schreef:

    google geeft equivalent 9 kWh/l benzine.

    Aanname benzine zuigermoter ~40% rendement = 4 kWh.m/l. Dat is dus 3 km/l, oftewel 35 l/100 km.

    Dus 2 l/reizigerskilometer, komt overeen met de efficiency van jet liners aan 2,3 tot 4 l/100 reizigerskilometers (volgens de wiki pagina). Wel een tikje optimistisch, maar niet excessief. Langzamer is minder weerstand.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.