Elektrische vrachtwagen met ruim 400.000 kWh opslagcapaciteit

Daimler Truck

De Duitse vrachtwagenbouwer Daimler-Truck heeft de Duitse tankdienstverlener Skytanking een volledig elektrische tankvrachtwagen met ruim 400.000 kilowattuur (kWh) opslagcapaciteit geleverd, voor gebruik op Stuttgart Airport.

Minder lawaai tussen de vliegtuigen

Met de elektrische tankwagen (max. 50 ton totaalgewicht) kan Stuttgart Airport politiek, milieuorganisaties en klimaatbezorgde passagiers duidelijk maken dat het zich echt heus zeker wel inzet voor CO2-reductie.

De volledig elektrische aandrijving vermindert bovendien de fijnstofuitstoot en de geluids- en warmteontwikkeling. Dit komt de medewerkers die vliegtuigen met dorstige straalmotoren aftanken ten goede, aldus het persbericht dat geen kentallen geeft over accucapaciteit, actieradius en laadsnelheid. Uitgaande van de standaarduitvoering van de Daimler e-Econic heeft de accu een capaciteit van 336 kWh, tot 150 km rijbereik en tot 160 kilowatt laadvermogen.

Naast de elektriciteit in de accu kan de vrachtwagen nog eens 414.000 kWh aan kerosine laden in de tank van 40 duizend liter. Om een Boeing 747 vol te tanken moet de volledig elektrische vrachtwagen zo’n 5 korte ritjes maken op de luchthaven.


Bron: Daimler Truck / Imagecredit: Daimler Truck

Dit vind je misschien ook leuk...

8 reacties

  1. Will Eisinga schreef:

    Kijk nou eens naar de video van Janus Electric Trucks Australia. Die bouwen 100 ton diesel Trucks om naar Elektrisch met 2 x 300 kWh Wisselbatterij. Wisselstations aangesloten op Zonneparken langs de snelweg. Sydney Melbourne. 100 Ton Truck stoppen wisselen en weer verder. All Electric. Mooie Video.

  2. Alain Beert schreef:

    Bizar dat deze combinatie kan want BEV voertuigen kunnen/mogen nog niet voor ADR transport. …deze blijft natuurlijk wel op afgesloten terrein nl. de luchthaven

  3. Henk schreef:

    400.000 kWh? Misschien duidelijker om 400,000 of gewoon 400 kWh neer te zetten.

    • Reinier schreef:

      Het is toch echt 400.000 kWh aan kerosine.

      • Henk schreef:

        De opslagcapaciteit is inderdaad 400.000 kWh, maar voor een vrachtwagen is de energie van de inhoud niet zo boeiend (in ieder geval niet voor mij). Als je een elektrische vrachtwagen gebruikt om verrijkt uranium te vervoeren is het bij dezelfde inhoud 742.000.000 MWh. Een leuk feit, maar redelijk nutteloos.

  4. Jaap schreef:

    Ja,die vijf korte ritjes van een dieseltruck doen het klimaat nou net de das om! Niet de enorme hoeveelheid kerosine wat er in de 747 gaat.

  5. ReneSt schreef:

    Kennelijk is deze oplossing nog steeds goedkoper dan een leidingsysteem met een kleine pomp/filterauto (bestelautoformaat) zoals op Schiphol

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.