Wrightspeed Trucks: plug-in hybride vrachtwagens
Nieuw Zeelander Ian Wright werkt aan de elektrificatie van goederentransport. Met zijn retrofitpakket verdriedubbelt hij de brandstofefficiëntie van middelgrote vrachtwagens.
Tesla-oprichter stort zich op vrachtwagens
Ian Wright was in 2004 mede-oprichter van Tesla Motors. Nadat Elon Musk daar de touwtjes in handen nam ging hij op eigen titel aan de slag met een elektrische versie van de Ariel Atom. In het filmpje hieronder schiet zo’n extreem lichte maar straatlegale skelter een Tesla Roadster voorbij op een circuit.
Inmiddels is Wright bezig met veel zwaarder elektrisch vervoer. In zijn visie is er meer milieuwinst te behalen met zuinige vrachtwagens dan met elektrische auto’s. Inmiddels levert hij onder de naam Whrightspeed vrachtwagens met een elektrische motor, batterijen en een range-extender.
Net als bijvoorbeeld de Prius en Mitsubishi Outlander PHEV zijn deze truck in staat remenergie terug te winnen en een aantal kilometers puur op stroom te rijden. Is de accu leeg dan springt een gasturbine bij.
Pakketdiensten en afvalwagens
Een volgens zijn concept omgebouwde bezorgtruck van FedEx rijdt na de transformatie ruim 19 kilometer op een liter benzine. De standaard trucks halen amper 5 kilometer per liter.
Met een gemiddelde belading kan de truck 65 kilometer puur elektrisch rijden. Handig voor de laatste kilometers in de stad, waar vervuilende emissies ook voor vrachtvervoer steeds meer aan banden worden gelegd. Pakketbezorger FedEx heeft inmiddels nog eens 25 van deze trucks besteld.
Naast de kleinere bezorgvrachtwagens ziet Wright ook kansen voor zijn plug-in elektrische powertrain in zwaarder transport. Een Amerikaans afval inzamelbedrijf bestelde bij Wright reeds ombouwpakketten voor 17 afvalwagens.
Driften met een saaie Izuzu-truck
Wrightspeed heeft recent zijn intrek genomen in een nieuwe fabriek in Californië. Hier verwacht hij zijn bedrijf de komende drie jaar enorm uit te breiden. Tot 10 keer de hoeveelheid personeel in de huidige bezetting.
Om de ambities kracht bij te zetten maakte Wrightspeed een filmpje met een omgebouwde Izuzutruck. Slippend, driftend en donuts draaiend wordt de semi-elektrische truck achtervolgd door een helikopter.
De helikopter ontploft nog net niet. De setting, een lege zoutvlakte bij zonsondergang, de muziek en de slowmo’s maken het echter een heerlijk potsierlijk en nietszeggend filmpje.
Toch maar kijken dus. Als dit allemaal al kan dan gaat dat elektrisch rijden nog eens heel groot worden. Ook met vrachtwagens. 😉
http://youtu.be/Dy1n6pUXpM8
Bron: USA Today
ImageCredit: winjohn, via sxc.hu
- Stimuleert Europa de productie van benzinemotoren in China? - 09 dec 2024
- Nul gegadigden voor 3 gigawatt aan Deense offshore windparken - 06 dec 2024
- Uitbater gascentrale wil vergoeding voor beschikbaarheid - 03 dec 2024
Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.
Haha wat een topfilmpje zeg!
Wel mooi initiatief hier is inderdaad toch wel het meeste winst te behalen lijkt me. Zware trucks die smerig veel kilometers maken, voor het afremmen en optrekken zal heel veel baat kunnen hebben bij elektrische ondersteuning.
In Nederland is er ook een vrij ver gevorderd initiatief bezig om elektrisch ondersteunde trucks te ontwikkelen die voor zowel lange afstanden (brandstof) en in de stad (elektrisch) geschikt zijn. Helaas ben ik de naam even kwijt, maar wel fijn om te horen dat elektrisch rijden nu ook de conservatieve marken gaat betreden, op een manier die ongetwijfeld beter is doorgerekend dan voor consumenten.