Duits energieconcern vergroot afzet met 14.000 elektrische auto’s

ENBW

Het Duitse energieconcern EnBW heeft een aanbesteding in de markt gezet voor liefst 14.000 elektrische auto’s. Vanaf mei 2020 wil het concern haar personeel op grote schaal kennis laten maken met emissievrije mobiliteit.

In potentie miljarden extra omzet

EnBW (Energie Baden-Württemberg) levert elektriciteit aan 5,5 miljoen klanten, behoort tot de grootste elektriciteitsproducenten van Duitsland en biedt werk aan ruim 21.000 medewerkers.

Voor liefst twee derde van die medewerkers zoekt EnBW op korte termijn een elektrische leasebak. Vandaag (16 september 2019) is de deadline voor inschrijvers die willen meedingen naar de bulkorder van EnBW.

Volkswagen goede kanshebber

De grote Duitse auto-industrie leverde tot voor kort slechts enkele elektrische modellen. Duitsers, toch ook chauvinistisch, kochten tot op heden daarom nauwelijks elektrische auto’s. De bestelling van 14.000 stekkerauto’s in een keer staat gelijk aan ruwweg 10% van het het huidige elektrische wagenpark in Duitsland.

Afgelopen week heeft Volkswagen de ID.3 gepresenteerd, nadrukkelijk als elektrisch volumemodel. Het ligt voor de hand dat Volkswagen met de ID.3 inschrijft op de aanbesteding. Het is ook niet ondenkbaar dat EnBW de timing van de aanbesteding wat op Volkswagen heeft afgestemd. De ID.3 zal in de basisversie ‘minder dan € 30.000 kosten‘. Een nieuwprijs die past binnen een groot aantal leasebudgetten.

Welkom nieuw elektriciteitsverbruik

De Europese elektriciteitssector heeft het sinds de euroscrisis moeilijk gehad. Er was geanticipeerd op een groei van het elektraverbruik, die door de crisis stilviel. Juist toen het economisch weer soepeler liep, trok ook de markt voor LED-lampen, zonnepanelen en besparingsinvesteringen in de industrie aan. De sector kampt daardoor nog altijd met overcapaciteit.

Het nieuwe elektriciteitsverbruik van elektrische auto’s komt de elektriciteitsproducenten dan ook goed uit. Met het stimuleren van stekkerauto’s onder medewerkers heeft een elektriciteitsbedrijf helemaal een win-win te pakken. De medewerkers laden straks bij de baas. Dat gaat op een vloot van 14.000 leaseauto’s al snel om enkele tientallen miljoenen euro’s per jaar aan energie die niet naar de olieboeren weglekken maar grotendeels terugvloeien naar EnBW zelf.

Elektriciteitsproducent als aanjager van elektrische auto

Tijd om er een hele taart bij te bakken

Als EnBW vandaag een aantal mooie aanbiedingen krijgt, stimuleert dat concurrenten ongetwijfeld dit voorbeeld te volgen. Eerst voor personeel, later wellicht met een propositie richting het grote klantenbestand.

Iedereen met een benzine- of dieselauto is tenslotte óók klant bij een elektriciteitsbedrijf. Iedereen die nu bijvoorbeeld € 1.600 per jaar aan benzine betaalt, zou ook slechts € 600 per jaar aan elektriciteit kunnen betalen. De elektriciteitssector kiepert nu jaarlijks miljoenen in welkomstcadeaus en kortingsacties om elkaar elk jaar weer de meest prijsgerichte klanten af te snoepen. Zet dat budget gericht in om juist trouwe klanten versneld in een elektrische auto te krijgen. Met 8 miljoen personenauto’s gaat het voor de elektriciteitssector alleen in Nederland al om een potentiële extra omzet van € 5 mrd per jaar.

Ruim voldoende om als traditionele olieboer goed zenuwachtig van te raken.

Imagecredit: ENBW

Thijs ten Brinck

Veelschrijvende ingenieur met een brede interesse.
Oprichter WattisDuurzaam en duurzaamheidsadviseur bij We-Boost Transitions.
Thijs ten Brinck

Dit vind je misschien ook leuk...