Kribverlaging Pannerdensch Kanaal met elektrisch materieel

William Moore, voor Rijkswaterstaat

Belangenvermelding: Collega’s bij We-Boost waren betrokken in de aanbesteding en planfase voor dit project.


Rijkswaterstaat laat het stroomgebied van het Pannerdensch kanaal aanpassen om de afvoer bij hoogwater te verzekeren. Aannemer Ploegam start in het voorjaar van 2022 met de uitvoering van de krib- en oeververlaging.

Bij hoogwater 5 centimeter lager

“Hier hebben we jarenlang naar toe gewerkt”, zegt Marc Strootman, Omgevingsmanager van Rijkswaterstaat. “Met het verlagen van de kribben en oevers wordt het rivierengebied een stuk veiliger.”

Samen met de Waal voert het Pannerdensch Kanaal water uit de Rijn verder door Nederland. Hoofddoel van het project ‘Krib- en Oeververlaging Pannerdensch Kanaal‘ is een 5 centimeter lagere waterstand stroomafwaarts, bij een maatgevende hoogwatergolf. Om gevaarlijke opstuwing van het water te voorkomen, verlaagt Ploegam 5 oevers en 38 kribben (dwarsdammen in de rivier, zie foto) in het kanaal.


Overzichtelijk project, alle ruimte voor een duurzame samenwerking

Rijkswaterstaat koos dit relatief kleine en overzichtelijke project uit om te experimenteren met een nieuwe samenwerkingsvorm, in lijn met de Marktvisie. Al tijdens de aanbesteding voerde Rijkswaterstaat met concurrerende aannemers het gesprek over de optimale inrichting van het project. Na selectie van Ploegam en Tauw in juni 2019 volgde een intensieve samenwerking op ontwerp en werkvoorbereiding, waarbij veel aandacht was voor duurzaamheid en circulariteit.

“We hebben vele ontwerpvarianten systematisch vergeleken op milieukosten, percentage hergebruik en andere duurzaamheidsaspecten”, zegt Wiebe Zijlstra, projectmanager Transitions bij adviesbureau We-Boost. “Tijdens de tender had hergebruik al een hoofdrol en in de planfase is dat absoluut doorgezet. Mooi om te zien hoe enthousiast Rijkswaterstaat, Ploegam en Tauw samenwerkten om de duurzaamste variant ook praktisch en economisch mogelijk te maken.”


Verregaand emissievrije uitvoering

Naast het optimale hergebruik van de vrijkomende materialen zagen Rijkswaterstaat en de aannemer kans om ook het dieselverbruik in de uitvoering te minimaliseren. Om de oevers en kribben af te graven gebruikt Ploegam een zware graafmachine met verwisselbare accupakketten. Transport van de grond en stenen op de bouwplaats verloopt met elektrische dumpers en shovels. Aan- en afvoer over de langere afstanden loopt zoveel mogelijk emissievrij via het kanaal zelf. Ploegam laat daartoe een kraanschip ombouwen naar een elektrische aandrijving.*

Statistisch gezien is april een goed moment om de kribben bloot te leggen. Of het project dan ook direct van start gaat is nog afhankelijk van de waterstanden begin 2022. Uiterlijk in 2024 moet de verlaging voltooid zijn.


*Update 27 december 2021: Ik ben er op gewezen dat van inzet van een elektrisch kraanschip waarschijnlijk geen sprake is. Dit had ik overgenomen van Duurzame-infra.nl, een site van het Ministerie van IenW, Rijkswaterstaat en ProRail: https://www.duurzame-infra.nl/roadmaps/transitiepad-bouwplaats-en-bouwlogistiek

Screenshot Duurzame-infra.nl genomen op 27 december 2021.


Bron: Duurzame-infra.nl, Ploegam, Rijkswaterstaat / Imagecredit: William Moore, voor Rijkswaterstaat

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.