Toyota vergeet waterstoftank en fuel cell in 16 nieuwe modellen

Toyota

Het Japanse autoconcern Toyota heeft aangekondigd 30 nieuwe auto’s met een batterij-elektrische aandrijving te introduceren voor 2030. Toyota wil te zijner tijd jaarlijks 3,5 miljoen elektrische auto’s verkopen.

Nog geen afscheid van waterstof

Er was een tijd dat de hele automotive sector in brandstofcelauto’s op waterstof geloofde. Toyota verbond haar toekomst het sterkst met het waterstof, en lijkt er nu als laatste in de sector van terug te komen.

Met de eerste Prius was Toyota echt een wegbereider voor elektrisch vervoer. Daarna bleef het merk helaas hangen in onzin over ‘zelfopladende hybrides‘, waar wel gewoon benzine in moest. Ondanks de sterke promotie van waterstofauto’s kwam het merk niet veel verder dan twee versies van de Mirai, die allebei matig verkochten.

Ondertussen deed Toyota wereldwijd veel om de opmars van concurrenten met elektrische auto’s te vertragen.


Inhaalrace om te overleven

Nu blijken accu’s toch ook voor Toyota cruciaal om als automerk te kunnen voortbestaan. Omdat dit inzicht zo laat kwam, heeft de Japanse autobouwer nu heel wat in te halen. Dat lijkt door te dringen. Akio Toyoda, CEO van Toyota, toonde liefst 16 batterij-elektrische modellen. Uiteenlopend van (bijna) productierijp tot zeer pril concept.

Onder de aangekondigde modellen onder meer een kleine SUV met een opvallend laag verbruik (Toyota streeft naar 125 wattuur per kilometer) en een sportwagen van dochtermerk Lexus met een actieradius van 700 kilometer op een volle accu. Om het EV-offensief kracht bij te zetten, investeert Toyota ¥2 bln (€16 mrd) in de ontwikkeling en productie van accu’s.

Ondanks de zware inzet op accu’s wil Toyoda nog geen definitief afscheid nemen van waterstof: ‘Het zou misschien efficiënter zijn om ons te richten op een kleiner aantal opties, maar wij vinden het belangrijker ons snel te kunnen aanpassen dan te proberen de toekomst te voorspellen. Niet wij, maar onze klanten beslissen welke opties ze kiezen.’

Het aanpassen aan de wens van klanten op zoek naar een emissievrije auto lijkt dus begonnen. Snel ging dat bepaald niet.


Bron: Toyota, via Green Car Congress / Imagecredit: Toyota

Dit vind je misschien ook leuk...