Onoplettende Tesla-rijder betaalt nu wel bij Supercharger

beknoptmobiliteit

Tesla voert een boete in voor klanten die hun stekkerauto te lang aan de gratis (voor huidige rijders) snellader laten staan. Als de accu vol is, moet de auto binnen vijf minuten plaats maken voor een volgende Tesla. De boete (in Nederland € 0,35 per minuut) geldt alleen bij de Tesla Superchargers en helpt de beschikbaarheid van de snellaadstations te vergroten.

 

 

Bewust beknopt
Met deze korte updates belichten we alles dat wel het vermelden maar niet een volledig artikel waard is. De originele bron is gelinkt in de tekst.
Meer nieuws en achtergronden over duurzaam vervoer: Nieuwsarchief Mobiliteit & Transport | 7 volledig elektrische vrachtwagens | Tesla vs. Uber
Thijs ten Brinck

Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Dit vind je misschien ook leuk...

6 reacties

  1. Lomito schreef:

    Kan iemand vertellen hoeveel kWh/km zo’n Tesla verbruikt?

    • Roland schreef:

      Bij normale vlotte rijstijl die bij een dergelijke sportieve auto past rijd ik 5 km op 1 kWh (dus 0,2kWh/km). In de winter kan het energieverbruik stijgen tot gemiddeld 0,25kWh/km als gevolg van winterbanden en het moeten verwarmen van het accupakket. Als ik meesukkel met het verkeer haal ik 0,16kWh/km (bij buitentemperatuur van 18 graden). Model S 85kW accupakket, techpakket, autopilot en luchtvering.

      • Lomito schreef:

        Bedankt Roland, gemiddeld dus 200 Wh/km. Ik was daar nieuwsgierig naar omdat ik ook elektrisch rijdt maar dan met 18 Wh/km, ofwel 11x zuiniger bij een actieradius van 60 km.

      • Thijs schreef:

        Haha, op een elektrische fiets zeker. Baas boven baas. 🙂

        Ook voor de Tesla mooie score. Omgerekend naar benzine (±10 kWh per liter) komt dat neer op 50 kilometer per ‘liter’. Dat zie ik een even luxe, zware en sportieve auto met plofmotor niet doen.

        En ja, de elektriciteit komt goeddeels uit een inefficiënte kolencentrale maar de keten van ruwe olie 3 kilometer onder de zee tot geraffineerde benzine aan de pomp is ook zeker niet vrij van energieverliezen.

      • Lomito schreef:

        De gemiddelde AUTOrit is 37 km lang volgens de ANWB, ofwel veel minder dan de actieradius van een E-bike. Met een actieradius van 60 km is de elektrische fiets een prima alternatief voor de luxe en weinig sportieve Tesla.

      • Roland schreef:

        Fijn dat je denkt milieubewust te zijn. Maar waarom fiets je niet gewoon zelf Lomito? En bespeur ik afgunst naar de snelste familiesedan ter wereld? Een elektrische fiets is in geen enkel opzicht sportief. Je wordt nat en koud, kunt nauwelijks iets meenemen en je gebruikt geen enkele spierkracht. En hoever kom je met je E-bike als je iemand achterop meeneemt? Mijn Tesla verbruikt 0,2kWh/km met 5 volwassenen en 850 liter bagage in beide kofferruimtes. Ik laad overigens op met eigen zonnepanelen. Bevalt prima. Ik zal naar je zwaaien als ik je tjdens een regenbui voorbijrijd. Droog en warm. Ik wil helemaal niet weten waarom je je oorspronkelijke vraag stelde. Het lijkt wel of je het alleen doet om vervolgens af te geven op iemand die de moeite neemt om een serieus antwoord op je vraag te geven. Sneu.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.