Montpellier annuleert 51 waterstofbussen en gaat voor accu’s

James Thompson, via Unsplash Public Domain

Het huidige gemeentebestuur van de Franse stad Montpellier heeft een streep gezet door plannen van de voorgaande coalitie voor de aanschaf van 51 brandstofcelbussen, en de realisatie van de bijbehorende waterstofinfrastructuur. 

Waterstof 6 keer duurder in gebruik

De eerste 21 waterstofbussen zouden komend jaar in gebruik komen, de overige 30 in 2025. De financiering voor de aanschaf was al rond, ondersteund door diverse Franse en Europese subsidieprogramma’s.

“Waterstoftechnologie is veelbelovend”, zegt burgemeester Michaël Delafosse. “We ontvangen echter alleen steun voor de investering, niet voor de gebruiksfase. En die blijkt 6 keer duurder dan voor elektrische bussen.” De gemeente kwam aan €0,95 per kilometer voor de waterstofbussen, tegen €0,15/km voor vergelijkbare elektrische bussen.


Duurder en veel minder-energie-efficiënt

De contractwaarde van de waterstofbussen bedroeg €29 mln. De waterstofbussen zelf zijn ruim anderhalve ton duurder dan bussen met alleen een accu, maar die meerprijs was al gedekt door de subsidies aangevraagd door het voorgaande bestuur. Ook het plan voor de bouw van een waterstoftankstation, een elektrolyser van 2 megawatt en een zonnepark van 2,8 megawatt om de waterstof groen te mogen noemen was al in een vergevorderd stadium.

Ondanks de subsidies kan de inzet van waterstofbussen dus niet uit voor Montpellier. Met name de kosten voor de productie, opslag en distributie van de waterstof, gecombineerd met de (ten opzichte van accu’s) lage efficiëntie van brandstofcellen maken voortzetten van de waterstofplannen volgens de gemeente op dit moment onverantwoord. Burgemeester Delafosse geeft waterstof nog niet volledig op en stelt dat tegen 2030 nog eens bezien moet worden of het dan wel betaalbaar is.

Gesteund door in totaal €22,5 mln aan vergelijkbare nationale, provinciale en Europese subsidies investeren ook de vervoersbedrijven in Groningen, Drenthe en Zuid-Holland samen in 50 waterstofbussen. Hier dragen de provincies de meerkosten in de exploitatie. Ook hier waren batterij-elektrische bussen waarschijnlijk het betere alternatief geweest. 

Vergelijking tussen energie-input vereist in de keten voor accu-elektrische en voor waterstof-elektrische mobiliteit.

 


Bron: La Tribune via Elektrek, Fuelcellswork / Imagecredit: James Thompson, via Unsplash Public Domain

Dit vind je misschien ook leuk...

1 reactie

  1. Mark schreef:

    … bekend plaatje en klopt binnen de gestelde kaders op dit moment … U voelt hem al aankomen waarschijnlijk … dit gaat echter niet op voor een groter aandeel batterij elektrisch op termijn. Probleem wordt laad infrastructuur en dit is meer dan alleen voldoende laadpalen plaatsen; hoe krijgen we de elektriciteit in de juiste hoeveelheid, op de juiste plaats en tijdstip. Bedenk dat een gemiddelde batterij elektrische auto het verbruik van een eensgezinswoning heeft. Energie in de vorm van electriciteit transporteren, opslaan en op het juiste moment kunnen aanbieden is relatief duur. Neem hier ook de context dat we woningen van warmtepompen willen voorzien en de industrie willen elektrificeren en dat er nu al (we beginnen net) forse knelpunten zijn met aansluiten van nieuwe zon- en wind-parken. Smart grids, vraag/aanbod sturing en uitbreiding elektriciteitsnet gaat helpen echter is niet afdoende en levert niet de laagste kosten voor onze samenleving.

    Er wordt daarom voor de grap wel eens gezegd; De goedkoopste batterij electrische auto’s zijn al gemaakt als je de integrale kosten meerekend. Daar zit een kern van waarheid in. Er zal een balans ontstaan tussen verschillende concepten. Helemaal als waterstof voor 1.80 Euro/kg kostprijs beschikbaar is in 2030 zoals Ursula von der Leyen eind vorig jaar aankondigde.

    … even beperkingen in batterij materialen en geopolitieke issues weglatende in deze. Dit geldt ook voor waterstof, zon-, wind- etc. Eén van de grote vragen om de energietransitie in voldoende mate te realiseren en de opwarming binnen de twee graden te houden, is mijns inziens; hoe komen we aan de juiste hoeveelheid materialen en geschikte mensen

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.