Salzgitter trekt eerste €723 mln uit voor waterstof-staalfabriek

Salzgitter

De raad van commissarissen (RvC) van de Duitse staalproducent Salzgitter heeft een investering van €723 mln in de verduurzaming van de staalproductie goedgekeurd. Salzgitter werkt aan staalproductie op waterstof.

Met waterstof gereduceerd ijzer

Het akkoord van de RvC is nog geen investeringsbeslissing voor de verduurzamingsslag. Salzgitter wacht daarvoor nog op de toekenning van aangevraagde subsidies, waarvan ik u de omvang schuldig moet blijven.

Salzgitter werkt in het Salcos-project al jaren aan een Direct-gereduceerd ijzer-fabriek (DRI) op waterstof en een vlamboogoven op elektriciteit om een traditionele hoogoven op (metallurgische) steenkool. Het concern is nu in zijn eentje goed voor ruwweg 1% van de Duitse CO2-uitstoot maar wil vanaf 2033 vrijwel volledig emissievrij werken.

De nieuwe staalfabriek op waterstof en elektriciteit moet daar vanaf 2025 een bijdrage aan leveren. “We hebben onszelf ambitieuze doelen gesteld”, zegt Gunnar Groebler, CEO van Salzgitter AG. “Ik ben ervan overtuigd dat de tijdige implementatie van Salcos ons concurrentievoordelen oplevert in de markt voor groen staal.” Onder meer BMW heeft al toegezegd een deel van het duurzamere staal af te nemen bij Salzgitter.


Net als Tata voorlopig afhankelijk van schaars, duur en fossiel aardgas

Met de transitie van steenkool naar waterstof en elektriciteit als belangrijkste reagenten en energiedragers voor de staalproductie zit Salzgitter op hetzelfde spoor als Tata Steel IJmuiden, dat in 2021 halsoverkop besloot om plannen voor CO2-afvang en opslag bij de huidige hoogovens te annuleren.

Omdat duurzame waterstof en duurzame elektriciteit voorlopig niet beschikbaar zijn in de volumes die een serieuze staalfabriek nodig heeft, zullen beide staalproducenten nog jaren sterk afhankelijk zijn van (de prijs van) aardgas. Dit zowel voor de waterstof als de elektriciteit die voorlopig nog voor een belangrijk deel uit aardgas geproduceerd wordt.

Extreme prijzen voor aardgas zullen via de duurzamere staalproductie echter niet resulteren in extremere prijzen voor BMW’s. Een verdubbeling van de prijs van staal maakt op een volledige nieuwe auto geen groot verschil. Top daarom dat autofabrikanten de verduurzaming van hun belangrijkste leveranciers aanjagen. Dat maakt duurzaam staal op termijn hopelijk ook betaalbaar voor conservenblikjes, windturbines en spoorstaven.


Bron: Salzgitter / Imagecredit: Salzgitter

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.