Enorme elektrische mijnbouwtruck in halfuurtje opgeladen

WAE Technologies

Het Britse WAE Technologies ontwikkelt met mijnbouwconcern Fortescue een volledig elektrische mijnbouwtruck. Fortescue zal de 240-tons truck inzetten bij haar Australische mijnbouwactiviteiten. 

Accu van 1.400 kilowattuur

De elektrische truck is gebaseerd op een bestaand model van de Duits-Zwitserse fabrikant Liebherr, die het monster normaal met een dieselmotor van tot 2700 pk en een dieseltank van 5000 liter levert.

In plaats van die aandrijflijn plaatsen WAE Technologies en Fortescue een accu van 1400 (kilowattuur) kWh. Ook de dieseluitvoering is al voorzien van elektromotoren, die de beide achterwielen individueel aandrijven. Waarschijnlijk maakt de tot volledig elektrisch omgebouwde versie gebruik van de standaardelektromotoren.

Het accupakket weegt 15 ton en heeft een omvang van bijna 14.000 liter (3,6 x 1,6 x 2,4 meter). Omdat naast de dieseltank ook de 12-cilinder dieselmotor, de versnellingsbak en de generator niet meer nodig zijn, zal het inpassen van de accu niet ten koste gaan van al te veel van de 240 ton laadcapaciteit.


Opladen tijdens het afdalen, of in 30 minuten aan de snellader

In 5000 liter diesel zit ruwweg 50.000 kilowattuur aan energie. Aangenomen dat de dieselmotor daarvan ±66% wegknikkert als warmte, heeft hij na elke tankbeurt alsnog ruim 10 keer meer bruikbare energie aan boord dan de accu van 1400 kWh.

Liever helemaal niet laden tijdens het werk

Snel opladen is dus een must. WAE Technologies belooft een laadtijd van 30 minuten, wat betekent dat de laadvoorziening zo’n 3 megawatt moet kunnen leveren. Geen kinderachtige vermogens.

Idealiter zet je deze elektrische trucks echter in in mijnen waarbij deze vrachten op hoogte ophalen en op een lager niveau afleveren. Als de truck steeds leeg omhoog rijdt en met 240 ton aan bijvoorbeeld ijzererts weer naar beneden komt, kan de truck bij het afdalen door op de motor te remmen zijn accu weer bijladen. Het Zwitserse eMining realiseerde enkele jaren terug een elektrische 110-tons truck die dankzij dit principe continu zonder laadpaal aan de slag kan, zie video.


Bron: WAE Technologies / Imagecredit: WAE Technologies

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.