Skipistes strak en emissievrij geprepareerd met waterstof en accu’s

Prinoth

Het Italiaanse bedrijf Prinoth presenteert voor het winterseizoen 2020-2021 tegelijkertijd de eerste skipiste-prepareermachine op waterstof en een volledig batterij-elektrisch aangedreven verzorgingsmachine voor langlaufloipes. 

Drie tot vier uur emissievrij werken

Als kind leerde ik skiën in het Duitse Sauerland en daarna in verschillende skigebieden in Oostenrijk. Pas sinds studentenreizen naar de Franse Alpen weet ik dat Pistenbully geen soortnaam maar een merknaam is.

Wat in het Nederlands dan wel de correcte aanduiding is voor de machines die aan het einde van een mooie dag de berg op gaan om de pistes strak te trekken weet ik niet. Wel weet ik dat de rupsvoertuigen krachtige machines zijn. Traditioneel aangedreven door dieselmotoren met een vermogen van 400-600PK, dagelijks goed voor tientallen liters dieselverbruik.


Waterstof en accu’s zijn in deze toepassing allebei helemaal prima

Met tientallen verzorgingsmachines per skigebied is de CO2-uitstoot gekoppeld aan strakke pistes en loipes aanzienlijk. Gelukkig gaat de revolutie van accu’s en elektromotoren niet aan de wintersport voorbij. Pistenbully presenteerde al in 2012 een hybride model en pakte in mei 2019 de primeur voor een volledig batterij-elektrisch aangedreven machine.

Concurrent Prinoth zet daar deze winter de primeur van een brandstofcel-aangedreven model tegenover. Overigens zonder er een waterstof vs. accu-wedloop van te willen maken, de Italiaanse fabrikant presenteerde ook een batterij-elektrische machine. De waterstofaangedreven Leitwolf H2-Motion (544PK) is bedoeld voor de skipistes, de accu-aangedreven Husky eMotion (270PK) is compacter en bedoeld voor langlaufloipes.

Prima verdeling, denk ik. De restwarmte die een brandstofcel op waterstof produceert is in vrijwel elke mobiele toepassing zonde van de energie. In de context van een aangevroren piste, na zonsondergang, op 3.000 meter hoogte en bij vaak ijzige wind maak ik mij echter geen enkele zorgen over nuttige aanwending van deze restwarmte. In het dal, waar de loipes ‘s winters helaas steeds vaker de enige sneeuwwitte linten in een lauwgroen landschap zijn, is het effectiever gericht warmte te produceren als het eens een dag wél koud is. Dat gaat uitstekend met accu’s, eventueel gekoppeld aan een warmtepomp.


Een nieuw domein waarin de elektromotor excelleert

Elektriciteit en waterstof zijn sneller boven dan diesel

Veel belangrijker dan de keuze voor waterstof of enkel accu’s is de stap naar elektrische aandrijving. Een prepareermachine rijdt van nature evenveel bergop als bergaf. De elektromotor wint energie terug bij alle stukjes bergaf. Genoeg om de sneeuwfrees aan te drijven of om de accu’s weer bij te laden.

De Husky eMotion heeft een accu van 190 kilowattuur en haalt daarmee een bedrijfstijd van tot 3 uur. De omvang van de waterstoftank in de Leitwolf noemt Prinoth niet maar op een volle tank houdt deze machine het tot 4 uur vol. Uitgaande van 2x zoveel vermogen, 33% extra bedrijfstijd en een brandstofcel met een rendement van 65% kom ik aan 780 kilowattuur energie-inhoud. Dan zal de tank zo’n 24 kilo waterstof bevatten, vier à vijf keer zoveel als een beetje waterstofauto.

Groot extra voordeel van de stap naar waterstof of accu’s is het relatieve gemak waarmee elektriciteit op een berg in de Alpen komt. De reis van een liter diesel begint misschien in Texas of Saudi-Arabië en voordat een machine op 3.000 meter hoogte daarop kan rijden is de energie-inhoud van die diesel misschien al wel twee of drie keer gebruikt om de diesel in de prepareermachine te krijgen. De elektriciteit in de Alpen komt vooral uit stuwmeren om de hoek en dikke kabels liggen er vanwege de liften toch al. Er hoeft dus geen tankauto de berg op om de standplaatsen van de machines te bevoorraden.

Voor 20 brandstofcel-aangedreven machines is een bescheiden elektrolyser van anderhalve megawatt genoeg om in de dagelijkse behoefte aan waterstof te voorzien. Ook prima mogelijk boven op een berg. Erg mooie ontwikkelingen kortom. Ik kan niet wachten om de emissievrije pistenmachines in het wild te zien. Hopelijk mogen we rond de kerst weer!


Bron: Prinoth / Imagecredit: Prinoth

Dit vind je misschien ook leuk...