Toyota op CES2014: ‘Volgend jaar auto met waterstof-brandstofcel op de markt’

De waterstofeconomie lijkt weer helemaal terug. Waterstofbrandstofcellen als krachtbron voor auto’s komen er, een kleine twintig jaar na de aanvankelijke hype, nu echt aan. Elektrisch vervoer heeft de markt voorbereid, in de komende jaren wordt de fuel cell misschien wel dé range-extender voor auto’s op batterij.

Grote autobouwers overtoepen elkaar om de eerste te zijn met een commerciële waterstofauto

Begin 2013 kondigde een consortium van Ford, Mercedes en Nissan aan vanaf 2017 auto’s op waterstof te gaan leveren. Hyundai ging daar niet veel later overheen met het statement al in 2015 1000 waterstofauto’s te leveren in Zweden. Toyota antwoordde deze week; op electronicabeurs CES werd aangekondigd dat de FCV-concept-car uit 2012, oorspronkelijk gepland voor productie in 2016, nu ook reeds in 2015 uitgeleverd zal worden.

Met de gedeelde ambitie van maar liefst vijf zeer serieuze autofabrikanten lijkt de hydrogen fuelcell voor op de weg nu dus echt van de grond te komen. Mooi! Waterstof is net zo schoon of vies als elektriciteit (het kan gemaakt worden uit alle energiebronnen) maar het is wel een stuk sneller te tanken.

Natuurlijk geldt dat voordeel uitsluitend als de infrastructuur er ook ligt. Als de come-back van waterstof voor tankstationhouders net zo onverwachts komt als voor mij dan zou dat nog wel eens het grootste probleem kunnen worden. Toch nog maar eens naar de alluminiumkorrels van Alchemy Research of de plastic bolletjes van Cella Energy kijken!

Bron/ImageCredit: Phys.org

Dit vind je misschien ook leuk...