Treinen volledig op windstroom, wissels over op groengas
Update: Sinds 1 januari 2017 rijden alle elektrische treinen in Nederland op windstroom van Eneco. Vanaf 2020 verwarmen NS en Prorail alle stations en wissels duurzaam met groengas van Essent.
Update 3 januari 2017: De Nederlandse Spoorwegen en Prorail stappen voor de verwarming van 183 stations en het ijsvrij houden van bijna 4.000 wissels volledig over op duurzaam gas.
Prorail en NS gebruiken jaarlijks bijna 14 miljoen kubieke meter aardgas, grofweg evenveel als 10.000 huishoudens. Al in 2017 levert Essent de spoorpartijen een kwart van dit gasgebruik als groengas. In de jaren daarna loopt het percentage op, tot 100 procent in 2020. Het groene gas is gemaakt uit groente-, tuin- & fruitafval, mest, rioolslib en landbouwgewassen.
Het contract tussen Essent en de spoorpartijen heeft een looptijd van zes jaar en is vanaf 2020 goed voor 10 procent van de volledige groengasproductie in Nederland. Eerder vergroende NS al zijn volledige stroomgebruik met windenergie (zie onder).
Hieronder twee eerdere berichten over de winddeal met Eneco:
Juichen langs het spoor: NS in januari vol op windstroom
Update: Vanaf 1 januari 2017 rijden alle elektrische treinen in Nederland op windstroom. Een jaar eerder dan gepland rijden de 9 miljoen klanten van de Nederlandse Spoorwegen op hernieuwbare energie.
Update 26 oktober 2016: De Nederlandse spoorvervoerders, verenigd in Vivens, sloten in 2014 een contract met Eneco om het elektriciteit voor de treinen te vergroenen per 2018.
Ns kondigt vandaag aan dat doel een jaar naar voren te halen. Binnen 67 dagen is de aandrijving van de treinen daarmee volledig emissievrij. Interim-CEO Roger van Boxtel maakt zich niet alleen sterk voor schone energie voor de treinen. Met een brede coalitie Nederlandse bedrijven roept hij op het denken over mobiliteit stevig om te gooien.
“Bovenop de energietransitie is een mobiliteitstransitie noodzakelijk”, zegt Van Boxtel. Een vijfde van de Nederlandse CO2-uitstoot komt uit de uitlaat van auto’s en werkgevers betalen voor 50 procent van alle wegkilometers in dit land. ‘Autoritten op diesel en benzine zijn nu nog de norm maar moeten snel een uitzondering zijn’. In een keynote tijdens duurzaamheidsforum Springtij zette Van Boxtel het nog wat scherper neer: “Waarom wachten tot een stekkerauto echt betaalbaar is? Een trein staat gelijk aan 1.000 elektrische auto’s en rijdt nu al op duurzame stroom.”
Hieronder het oorspronkelijke bericht van 15 mei 2014:
Treinreizen vanaf 2018 duurzamer maar niet duurder
Wanneer u via NS.nl een treinreis plant komt u het blokje ongetwijfeld tegen: ‘Met deze reis bespaart u 75 procent CO2 uitstoot ten opzichte van de gemiddelde autorit’. Vandaag maakte NS bekend dat dit snel naar 100 procent gaat.
Alle treinvervoerders in Nederland stappen in 2018 volledig over op groene stroom. Extra mooi is dat het niet om met GVO-certificaten groengewassen kolenstroom gaat maar dat NS en de andere spoorbedrijven overstappen op elektriciteit uit nieuw gebouwde windparken. De spoorvervoerders voor personenvervoer en goederentransport zijn verenigd in het platform Vivens. Als grootverbruikers hebben de gezamenlijke treinbedrijven een enorme buying power en met semi-staatsbedrijf NS als verreweg de grootste deelnemer (95 procent) is ook de stabiliteit verzekerd. Zo’n klant wil iedere energieboer met liefde voor meerdere jaren vastleggen, ongeacht de eisen en wensen die daarmee gepaard gaan.
Vivens heeft deze koopkracht goed ingezet. Eneco regelt dat er binnen vier jaar voldoende windenergie beschikbaar is om alle treinkilometers te dekken. Het gaat om maar liefst 1.4oo gigawattuur, het jaarverbuik van alle huishoudens in Amsterdam samen. Toch heeft de vergroening geen impact op de ritprijzen: ‘door tegelijkertijd aanzienlijk energie te besparen, blijft het aandeel energiekosten in de kaartjes gelijk’.
Per 2018 komt de helft van de energie direct uit Nederlandse windparken. De andere helft is aanvankelijk import, met garantie dat het echte windstroom betreft. Met recht een reden te juichen langs de spoorlijn.
Als blijk van enthousiasme biedt WattisDuurzaam namens Spiekerboks.nl voor VIVENS aan een nieuwe website te bouwen. Zo vooruitstrevend offline en zo jaren 90 online, dat kan echt niet. 😉
Bron: NRC Q, NS / ImageCredit: Eneco
- Stimuleert Europa de productie van benzinemotoren in China? - 09 dec 2024
- Nul gegadigden voor 3 gigawatt aan Deense offshore windparken - 06 dec 2024
- Uitbater gascentrale wil vergoeding voor beschikbaarheid - 03 dec 2024
Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.
Fijn dat dit geen impact heeft op de ritprijzen. Kan iemand nu proberen mij uit te leggen welke impact het rijden van treinen op stroom uit nieuwe windparken dan heeft op de produktie van groene stroom, in aanmerking genomen dat alle meerkosten van de produktie van die stroom al uit SDE-subsidie gedekt worden?
Vivens heeft bij de gunning van het leveringscontract geëist dat de stroom uit nieuwe windprojecten komt. Voor zover die parken in Nederland staan, zal daar SDE op zitten. Voor de energiemix in Nederland maakt het inderdaad geen direct verschil; de doorlooptijd van windprojecten is groot en Eneco kon alleen windstroom aanbieden uit parken waarvan het in 2014 zeker wist dat ze in 2018 operationeel zijn.
Dat de NS en collega-spoorbedrijven voor windstroom kiezen, is in de eerste plaats een voorbeeld dat dat ook voor grootverbruikers kan. Daarnaast zijn wind-GVO’s eindig. Als Eneco ook zijn particuliere klanten en andere grootverbruikers als Google, AkzoNobel en nieuwe zakelijke klanten met ambitie ‘Hollandse windstroom’ moet leveren, kan dat niet zonder nieuwe parken bij te bouwen. Dat kan weer met ‘goedkoper geld’; de deal met Vivens biedt ook voor financiers veel zekerheid.
Onafhankelijk van de subsidie moet er ook vraag zijn naar nieuwe hernieuwbaar opgewekte elektriciteit. De laatste rondes gaat dat top maar er zijn zeker jaren geweest dat de SDE-pot voor een belangrijk deel onbenut bleef.
In mijn beleving hoeven we ons voorlopig nog geen zorgen te maken dat er onvoldoende behoefte aan elektriciteit als zodanig is. Ik kan mij ook niet voorstellen dat er veel gebruikers zijn die bezwaar hebben tegen “nieuwe hernieuwbaar opgewekte” elektriciteit. De relevante vraag is echter hoeveel extra zijn gebruikers bereid te betalen voor dergelijke elektriciteit. Aangezien de ritprijzen in ieder geval nu daardoor niet omhooggaan moet je redelijkerwijs aannemen dat de spoorbedrijven nauwelijks of niet extra betalen. Ik zou dus zeggen: juichen voor SDE.