Zware vrachttrein als megabatterij voor dorre berggebieden

Donnie Nunley, via Flickr Creative Commons

De Amerikaanse start-up Advanced Rail Energy Storage (Ares) werkt aan energieopslag met verzwaarde treinstellen. Het eerste commerciële pilotproject, met een vermogen van 50 megawatt, bouwt Ares in Nevada.

Het antwoord op drooggevallen stuwmeren

Ares gebruikt overschotten aan duurzame elektriciteit om zware treinen naar een bergplateau te rijden. Als de opgeslagen energie weer nodig is, rollen de wagons terug naar beneden. De treinmotor werkt dan als generator en levert de elektriciteit direct aan het stroomnet.

Met het energieopslagsysteem claimt de start-up uit Californië een efficiënt alternatief te bieden voor het volpompen van stuwmeren, ook wel pumped hydro storage. De opslagboemeltjes leveren volgens Ares 80 tot 85 procent van de opgeslagen energie terug als bruikbare elektriciteit. Een pompcentrale heeft doorgaans een efficiëntie van 70 tot 80 procent.

Ares heeft toestemming gekregen om in Nevada een eerste project uit te rollen. Zeven treinen met een gewicht van 8.600 ton, op een bergspoor van 9 kilometer, leveren volgens de plannen maximaal 50 megawatt en slaan 12,5 megawattuur aan energie op. James Kelly, CEO van Ares, verwacht dat het project ‘minder dan € 55 mln’ zal kosten. Een kleine twee derde van dat bedrag is inmiddels binnen, zegt Kelly tegen UtilityDive. Begin 2019 verwacht de CEO de treincentrale in gebruik te nemen. Hij claimt een levensduur van minimaal 40 jaar voor het project.


Grootschalig en watervrij energie opslaan

Ares timmert al jaren aan de weg met Advanced Rail Energy Storage. Eerder heb ik het concept links laten liggen. Vooral omdat ik, als er toch hoogteverschil nodig is, de meerwaarde ten opzichte van een pompcentrale niet zag. De aanhoudende en ingrijpende problemen met de drooggevallen waterkrachtcentrale in Venezuela is wat dat betreft wel een eyeopener geweest; beschikbaarheid van water is allerminst een vast gegeven.

Update 7 februari 2021: Zoals dat vaker gaat met veelbelovende innovaties is de oorspronkelijk genoemde deadline niet gehaald. De bouw van het genoemde project schijnt in oktober 2020 wel begonnen te zijn. Te laat, vermoedelijk. 50 megawatt en 12,5 megawattuur aan opslag haal je met bewezen accu’s inmiddels voor veel minder dan €55 mln. Als het project in Nevada in bedrijf komt dan zal het vrijwel zeker een eenmalig speeltje zijn.


Bron: Ares, UtilityDive / ImageCredit: Donnie Nunley, via Flickr Creative Commons (Cropped)

Thijs ten Brinck

Dit vind je misschien ook leuk...