Waterstofauto toch mogelijk? Rijden op aluminiumkorrels

Waterstof is in potentie een ideale energiedrager, het is echter lastig compact op te slaan. Door ter plekke waterstof te maken uit kraanwater en aluminiumkorrels zijn de afmetingen van een standaard benzinetank opeens afdoende om 2400 km te rijden.

Waterstof is moeilijk op te slaan

Een jaar of tien gelden was H2 the next big thing, politici liepen weg  met de droom van de waterstof-economie. De laatste kleine barrières die weg genomen moesten worden bleken in de loop der jaren toch grote bottlenecks.

Een van de belangrijkste barrières, zeker voor waterstof als transport brandstof, is de lage (volumetrische) energiedichtheid van het gas. Onder hoge druk kan er in een gemiddelde gastank maar een paar kilo mee en in vloeibare vorm moet waterstof voortdurend gekoeld worden tot -253 °C.

Een Israelisch bedrijf heeft met een creatieve omweg mogelijk een oplossing voor het opslagprobleem. In het systeem van Alchemy Research tank je geen waterstofgas maar ordinair water en aluminiumkorrels. Bij verhoogde temperaturen reageren de korrels met het water tot aluminiumoxide en waterstof, zo wordt er tijdens het rijden continue waterstof geproduceerd.

Via een brandstofcel of gasturbine levert het waterstof de energie voor het rijden. Hierbij komt water vrij en dit wordt weer teruggevoerd aan de korrelreactor. Met een paar kilo aluminium en slechts een geringe hoeveelheid water is zo een mooie actieradius te behalen.

De aluminiumoxide (aluminiumroest) die gevormd wordt in het proces wordt opgeslagen en bij de eerst volgende tankbeurt achtergelaten voor recycling tot verse aluminiumkorrels. Hoe het oxide precies aan de reactor onttrokken wordt is nog wat onduidelijk, dit lijkt me in dit verder relatief simpele concept de belangrijkste dealbreaker.

In het filmpje hieronder hetzelfde concept gedemonstreerd door Amerikaanse onderzoekers.

Bron: TriplePundit

Dit vind je misschien ook leuk...

2 reacties

  1. Ivo schreef:

    beetje flauw wellicht maar wanneer je het hebt over een grote bottleneck is dat niet echt een probleem voor snelle ontwikkeling dus.

    Wordt er trouwens nog iets gedaan met de thermische energie die door de reactie van water en aluminium tot aluminiumoxide en waterstof vrijkomt?

  2. Thijs schreef:

    Inderdaad geen waterdichte beeldspraak, zo’n grote flessenhals ;).

    Het verhaal gaat niet echt in op de reactiewarmte. Zelf denk ik dat dit op de schaal van een auto wel meevalt; zoveel waterstof hoeft er per kilometer niet gevormd te worden en de reactie vindt plaats bij 900 graden.

    Voor stationaire opslag is het vermoedelijk inderdaad een factor om rekening mee te houden. Met 900 graden heb je hoogwaardige, bruikbare warmte.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.