Waterstofauto toch mogelijk? Rijden op aluminiumkorrels

Waterstof is in potentie een ideale energiedrager, het is echter lastig compact op te slaan. Door ter plekke waterstof te maken uit kraanwater en aluminiumkorrels zijn de afmetingen van een standaard benzinetank opeens afdoende om 2400 km te rijden.

Waterstof is moeilijk op te slaan

Een jaar of tien gelden was H2 the next big thing, politici liepen weg  met de droom van de waterstof-economie. De laatste kleine barrières die weg genomen moesten worden bleken in de loop der jaren toch grote bottlenecks.

Een van de belangrijkste barrières, zeker voor waterstof als transport brandstof, is de lage (volumetrische) energiedichtheid van het gas. Onder hoge druk kan er in een gemiddelde gastank maar een paar kilo mee en in vloeibare vorm moet waterstof voortdurend gekoeld worden tot -253 °C.

Een Israelisch bedrijf heeft met een creatieve omweg mogelijk een oplossing voor het opslagprobleem. In het systeem van Alchemy Research tank je geen waterstofgas maar ordinair water en aluminiumkorrels. Bij verhoogde temperaturen reageren de korrels met het water tot aluminiumoxide en waterstof, zo wordt er tijdens het rijden continue waterstof geproduceerd.

Via een brandstofcel of gasturbine levert het waterstof de energie voor het rijden. Hierbij komt water vrij en dit wordt weer teruggevoerd aan de korrelreactor. Met een paar kilo aluminium en slechts een geringe hoeveelheid water is zo een mooie actieradius te behalen.

De aluminiumoxide (aluminiumroest) die gevormd wordt in het proces wordt opgeslagen en bij de eerst volgende tankbeurt achtergelaten voor recycling tot verse aluminiumkorrels. Hoe het oxide precies aan de reactor onttrokken wordt is nog wat onduidelijk, dit lijkt me in dit verder relatief simpele concept de belangrijkste dealbreaker.

In het filmpje hieronder hetzelfde concept gedemonstreerd door Amerikaanse onderzoekers.

Bron: TriplePundit

Dit vind je misschien ook leuk...