Hyperloop voor Dubai; Spaanse biogigant Abengoa gered

Hyperloop, via Hyperloop one

 5 snelle highlights uit de duurzame actualiteit:  Supersnel vrachtvervoer in Dubai, Abengoa lijkt het te redden, TU Eindhoven elektrisch naar Le Mans, Unilever twijfelt aan palmolie-autoriteit en havens in India aan de zonnestroom.

1.Gestroomlijnde havenlogistiek voor Dubai met Hyperloop One

De Hyperloop is een gedachtenexperiment voor supersnel transport in (bijna) vacuümbuizen. Dankzij een ontwikkelingscompetitie van SpaceX (lees: Elon Musk) neemt het concept serieuze vormen aan. De startup Hyperloop One maakt de grootste stappen en tekent samen met Dubai Ports World aan een toepassing die zeecontainers vanaf de kade snel het achterland in stuurt. Dat maakt kostbare ruimte in de haven vrij.

2.CSP- en bioconcern Abengoa weet faillissement af te wenden

Het Spaanse ingenieurs- en ontwikkelingsconcern Abengoa groeide de laatste jaren als kool in de markt voor bio-energie en zonnekrachtcentrales. Te snel bleek in 2015; het bedrijf kon de opgebouwde schuldenlast – € 9+ mrd – niet meer dragen en stevende af op het grootste faillissement uit de Spaanse geschiedenis. Door veel duurzame energieprojecten en biobrandstofraffinaderijen af te stoten, heeft Abengoa de penibele maanden overleefd. Nu tonen belangrijke schuldeisers en nieuwe financiers zich bereidt de resterende tent met een injectie van € 1,2 mrd overeind te houden.

3.TU Eindhoven mikt op 24-uursrace Le Mans op accu’s

InMotion - KP&T IM-e -11

De TU Delft presenteerde zijn waterstofracekanon twee weken geleden in Assen. De collega’s van Team InMotion uit Eindhoven tonen hun accuprototype komend weekend op het circuit Zandvoort. Met een flink accupakket van 200 kilo (opslagcapaciteit niet genoemd) is dit een snelle racewagen voor endurance wedstrijden. InMotion mikt op deelname aan de 24 uur van Le Mans in 2020.

4.Unilever roomser dan de paus inzake palmolie

Levensmiddelenconcerns Unilever, Mars, Cargill en Nestle stopten hun samenwerking met de Indonesische palmolieproducent IOI Group omdat deze zich niet aan de duurzaamheidseisen van de Roundtable on Sustainable Palm Oil (RSPO) hield. Volgens de RSPO heeft de IOI Group een goed herstelplan opgesteld en voldoet het daarmee weer aan de toelatingseisen. Unilever stopt echter pas weer palmolie van IOI in zijn smeermiddelen en shampoos als de Indonesische fabrikant ‘tangible progress‘ toont. Mooi dat Unilever streng is maar wel een klap voor de autoriteit van de RSPO.

5.Na luchthavens ook zeehavens in India over op zonnestroom

In juli kondigde India aan om 43 van zijn vliegvelden van zonnecentrales te voorzien, samen goed voor 146 megawatt aan zonnepanelen. Nu volgt het Indiase Ministry of Shipping met een plan om twaalf grote havens te verduurzamen, met 83 megawatt aan zon-PV. De havens van Mumbai, Calcutta en Chennai hebben al bescheiden zonneparken en bouwen de capaciteit via het Green Port Initiative verder uit. Doel is om de energiekosten voor de energie-intensieve havenactiviteiten te verlagen. De havens financieren de zonneparken uit eigen middelen.

Imagecredit: Hyperloop One

Dit vind je misschien ook leuk...