Steeds meer elektrische auto’s, steeds meer laadpalen. Maar waar?

Andrew Roberts, via Unsplash Public Domain

Zowel economisch als qua milieu-impact is het interessant om elektrisch te rijden. Ook de actieradius van nieuwe elektrische auto’s is inmiddels goed. Het aantal elektrische auto’s neemt in heel Europa dan ook snel toe.

Dit artikel is onderdeel van een samenwerking met Grid.

De elektrische auto heeft de afgelopen jaren enorm aan populariteit gewonnen. Deels komt dat door stimulering vanuit de overheid, zoals de bpm-regeling waardoor je (in ieder geval tot en met 2024) geen wegenbelasting betaalt over een elektrische auto. Natuurlijk zijn ook milieu- en klimaat belangrijke redenen om voor een elektrische auto kiezen.

Noorwegen, Nederland en Zweden lopen in Europa duidelijk voorop wat betreft het aantal elektrische auto’s per inwoner. Logischerwijs is in deze landen ook de laadinfrastructuur al ver ontwikkeld. Een laadpaal vinden is hier geen probleem. Een laadpaal die vrij is vinden is al wat lastiger. De groei in het laadpalen en elektrische auto’s loopt niet altijd gelijk op.

Ook in de rest van Europa wordt de laadinfrastructuur snel uitgebouwd. In totaal zijn er al honderduizenden oplaadpunten in alle lidstaten samen, waarvan tienduizenden snelladers. Maar deze zijn niet gelijkmatig verdeeld over het continent. Vooral in Noordwest-Europa is er veel geïnvesteerd in de laadinfrastructuur. In andere regio’s is het aanbod nog beperkt.

Als je met je elektrische auto op reis gaat, is wat voorbereiding dus wel verstandig. Zorg dat je op de hoogte bent van de laadmogelijkheden in het land van bestemming, maar ook in de landen die je onderweg doorkruist. Kies onderweg bij voorkeur voor grotere stations langs de snelwegen, die vaak meerdere aanbieders en stekkers hebben en waar je met verschillende laadpassen kunt betalen. En kijk of je op je bestemming ook kunt laden.

En waar je ook laadt, kies voor openbare laadpalen die groene stroom leveren.


Imagecredit: Andrew Roberts, via Unsplash Public Domain

Dit vind je misschien ook leuk...

1 reactie

  1. Will Eisinga schreef:

    Laadinfrastructuur langs snelwegen. Zonneparken langs snelwegen aangesloten op Laadstations. Een hectare panelen langs de snelweg produceert 1 miljoen kWh per jaar. een EV rijdt 6 km per kWh. 6 miljoen km rijden per hectare zonnepanelen langs de snelweg. een kWh kost een euro aan de laadpaal.
    opbrengst 1 miljoen euro per hectare per jaar. En het is er niet.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.