Amsterdam en Leuven zien af van vuilniswagens op waterstof

Pedro Cunha, via Unsplash Public Domain
Opnieuw relevant: 7 november 2022 | Oorspronkelijke gepubliceerd: 28 oktober 2022

Kort nadat Amsterdam terugkwam op plannen met vuilniswagens op waterstof, ziet ook Leuven voorlopig af van de inzet van brandstofcellen bij de vuilophaaldienst. De stad was van plan om met subsidies €600.000 te investeren in een vrachtwagen op waterstof maar de aanschafprijs is inmiddels opgelopen tot net geen €1 mln. Dat is het stadsbestuur wat te gortig voor 1 vuilnistruck. Hieronder het oorspronkelijke bericht van 28 oktober 2022 over de Amsterdamse pilot. 

Amsterdam annuleert pilot met 6 vuilniswagens op waterstof

De gemeente Amsterdam heeft besloten om een proef met inzet van waterstof bij de afvalinzameling stop te zetten, nadat de leverancier van de vrachtwagens niet aan zijn verplichtingen kon voldoen. Het waterstoftankstation was al klaar.

Geen glas water uit de uitlaat

In 2016 besloot Amsterdam werk te maken van emissievrij ophalen van huisvuil. De gemeente regelde via drie subsidieverstrekkers financiering voor de lease van 6 vrachtwagens op waterstof.

Zes jaar later zijn deze trucks nog altijd niet in gebruik genomen. “Door ontstane toeleveringsproblemen van componenten als gevolg van COVID-19 en de huidige wereldproblematiek was de leverancier E-Trucks Europe niet in staat om de bestelde waterstof vuilniswagens binnen de voor gemeente Amsterdam acceptabele termijn te leveren”, schrijft Zita Pels, Wethouder Afval en Reiniging, in een brief aan de gemeenteraad.

Het annuleren van de pilot heeft volgens Pels geen grote gevolgen voor de Amsterdamse transitie naar een schoner wagenpark. “Door nieuwe inhuur en inkoopcontracten voor duurzame wagens met andere leveranciers kunnen we de duurzaamheidsambities voor 2025 ondervangen.”


Zuur voor uitbater waterstoftankstation

Met onder andere de afname van de vuilniswagens in het vooruitzicht realiseerde de Groningse waterstofpionier Holthausen een waterstofafvulpunt voor vrachtwagens in het Amsterdamse havengebied, op basis van een vierde subsidieregeling.

De annulering van de pilot zal een flinke hap uit de verwachte omzet van dit tankstation nemen, zeker nu inmiddels gebleken is dat ook zwaardere voertuigen prima direct op accu kunnen rijden. Bij aankondiging van de pilot in 2016 leek waterstof voor zwaar transport nog min of meer de enige emissievrije optie.

In Groningen is al ervaring opgedaan met een waterstofvuilnistruck van E-Trucks. Zoals in veel promotievideo’s over waterstofaandrijving is er ook hier veel aandacht voor een glas water uit de uitlaat. Dit zou wel eens een van de belangrijkste overgebleven unique selling points van een aandrijving op waterstof kunnen zijn.


Bron: Gemeente Amsterdam, via Walter Ploos van Amstel / Imagecredit: Pedro Cunha, via Unsplash Public Domain

Thijs ten Brinck

Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl

Abonneer je om de nieuwste berichten in je inbox te ontvangen.

Dit vind je misschien ook leuk...

1 reactie

  1. A schreef:

    Nou, gelukkig maar, eind goed al goed moeten we maar denken. Al dit soort dingen worden toch elektrisch, op waterstof zou het domste zijn dat je maar kunt verzinnen.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.