BMW i8 volledig elektrisch; Zon-PV op wegdek Route 66

BMW i8, via BMW

Een snelle greep uit de duurzame pers- en nieuwsberichten die we je niet willen onthouden. In deze editie o.a. veerboot op aardgas, volledig elektrische sportwagen van BMW en crowdfundrecords voor zonnepanelen.

1. BMW bouwt zijn sportiefste hybride om tot stekker-only

De huidige i8 is nog maar twee jaar op de markt maar krijgt al in 2017 een facelift. BMW werkt tegelijkertijd aan een volledig elektrische versie van de sportwagen, schrijft Autocar op basis van bronnen rond de Duitse autobouwer. De, nog niet officieel bevestigde, emissievrije i8 verruilt de huidige driecilinder benzinemotor voor twee extra elektromotoren. Logischerwijs groeit het accupakket mee maar over opslagcapaciteit en actieradius doen de geruchten geen uitspraak.

2. Solar ‘freaking’ roadways op historische Route 66

Na Noord-Holland, Frankrijk en Californië kiest nu ook Missouri voor multifunctioneel wegdek. Het is de bedoeling dat een deel van Route 66 energie opwekt met de zeshoekige zonnecelmodules SolarRoadways. Hopelijk betreft het niet de volle 3945 kilometer van de originele Route 66. Het concept van de startup is zwak en heeft zijn bestaansrecht volledig te danken aan het filmpje hiernaast (irritant maar wel 21+ miljoen views).

3. Duurzame helft van Duitse energiereus RWE heet Innogy

Het Duitse energieconcern RWE, eigenaar van Essent, kondigde in 2015 aan het bedrijf op te splitsen. Na de breuk blijven de sterk afgewaardeerde kolen- en kerncentrales opereren onder de huidige naam. Winstgevende windparken, zonneprojecten en de netbeheer- en retailtak behoren nu tot het ‘duurzame RWE’, dat Innogy gedoopt is. De nieuwe naam bleef even mysterieus maar is geen totale verassing; RWE gebruik de ‘samentrekking van innovation, energy en technology‘ al bij de ontwikkeling van offshore windprojecten. Essent gaat op in Innogy maar behoudt vooralsnog zijn ‘sterke eigen merknaam’.

4. Overtocht naar Texel voortaan met hybride veerboot

Texel’s eigen stoombootonderneming (Teso) is klaar om zijn nieuwe veerboot in de vaart te nemen. De Texelstroom maakt de overtocht niet op kolenstoom of scheepsdiesel maar bunkert gecomprimeerd aardgas (CNG) in de veerhaven van Texel. De moderne veerboot gebruikt het gas om stroom op te wekken voor de elektrisch aangedreven schroeven. De CO2-emissie daalt dankzij deze aandrijving 20 procent. Ook stoot de boot praktisch geen roet en ander fijnstof meer uit. De gasgenerator krijgt ondersteuning van 462 zonnepanelen op het dek, een stevige accu en snelladers in beide havens.

5. Leasebedrijf haalt € 700.000 op voor 175 zonnedaken

Energiebedrijf Zelfstroom uit Den Bosch verhuurt zonnestroominstallaties aan huishoudens. Kapitaal om de zonnedaken voor te financieren haalt het het bedrijf op via crowdfunding. Via het platform DuurzaamInvesteren ging Zelfstroom deze week voor de vijfde keer met de pet rond. In een recordtijd van drie uur was de obligatielening van € 700.000 ‘uitverkocht’. Investeerders ontvangen 6,5 procent rente bij een looptijd van twee jaar. CFO Justin van der Loo: “De ambitie is om over vier jaar voor 100 miljoen euro aan zonnepanelen geplaatst te hebben.”

Kijk- en deelvoer: Twaalf argumenten voor windparken op zee

Geen nieuws maar altijd het herhalen waard: windenergie is voor Nederland een onmisbare duurzame bron. In de motiongraphic hieronder zetten Natuur & Milieu en de Nederlandse Windenergie Associatie (NWEA) helder uiteen waarom windprojecten, offshore windparken in het bijzonder, belangrijk zijn voor Nederland.

 

Imagecredit: BMW

Dit vind je misschien ook leuk...