Windpark extra duurzaam door slakken; Spanje over de helft

Pete, via Flickr Public Domain

Een snelle greep uit de duurzame pers- en nieuwsberichten. In deze editie o.a. CO2 besparing voor windmolens, duurzame cijfers voor Spanje en bemoedigende statistieken voor verkopers van stekkerauto’s.

1. Slakken maken Zuid-Afrikaans windpark nog klimaatvriendelijker

De 61 windturbines in het Khobab windproject zijn nog eerder CO2-neutraal dan vele andere molens. De fundering is gemaakt van beton waarin 89 procent van het cement is vervangen door gemalen ‘slakken’, een reststroom uit de staalindustrie. Mainstream, de ontwikkelaar van het project, claimt dat dit slakkenbeton per kuub ruim 200 kilo CO2 minder uitstoot in vergelijking met 100 procent Portlandcement. Er gaat 250 tot 650 kuub beton in elke fundering dus dat tikt aan. Het 140 megawatt grote windpark zelf bespaart ten opzichte van andere stroombronnen jaarlijks 550.000.000 kilo CO2.

2. Corsica en Franse Antillen over op zonnepanelen en accu’s

Het Amerikaanse Sunpower, houder van het wereldrecord voor zonnepanelenopbrengst, heeft goed gescoord in een duurzame Franse tender. Voor Corsica, Martinique, Guadeloupe en ander overzees grondgebied zette Frankrijk 33 zonne-energieprojecten in de markt. Sunpower deed voor 27 procent daarvan het winnende bod en zal in totaal 39 megawatt aan zonnepanelen installeren. Ongeveer de helft van die projecten krijgt ook accuopslag. Het Nederlandse Sint Eustatius ging de Franse eilanden voor in de verduurzaming van de energievoorziening.

3. Spaanse elektriciteit voor meer dan de helft duurzaam

300616_Generacion_enero_junio_OK_ENG

In de eerste helft van 2016 was 50,6 procent van de Spaanse elektriciteit duurzaam. Dat blijkt uit cijfers van de Spaanse netbeheerder Red Electrica de Espana. Wind- en waterkracht waren het belangrijkst, met respectievelijk 23,6 en 20,4 procent. Zon en ander groen brachten het hernieuwbare totaal tot net over de helft. Inclusief kernenergie was zelfs bijna driekwart van de Spaanse stroom CO2-arm.

4. Met een elektrische blijf je niet zitten

Gebruikte elektrische auto’s liggen goed in de markt in de Verenigde Staten. Hoewel stekkerauto’s net aan 1 procent van de nieuwverkopen uitmaken, is elke tweedehands-EV zo weg. Uit cijfers over de eerste vijf maanden van 2016 blijkt dat een full electric gemiddeld al na 29 dagen een nieuwe eigenaar heeft gevonden. Voor auto’s met plofmotor duurt dat gemiddeld 42 dagen. Ook plugin-hybrides en hybrides zonder stekker doen het beter dan wagens zonder elektrische (hulp)aandrijving, respectievelijk 41 en 38 dagen. De Tesla Model S, Nissan Leaf en Toyota Prius voeren de lijst aan.

5. Duitse kolencentrales efficiënter dankzij Koreaanse accu’s

De Duitse energieproducent Steag bouwt grote accusystemen bij zes van zijn conventionele elektriciteitscentrales. De accu’s, elk 15 megawatt sterk, laten de centrales regelmatiger en dus efficiënter draaien. Op andere locaties maakt de accu gebruik van de distributie-infrastructuur van afgedankte centrales. Daar helpt de opslag het voltage en de wisselspanningsfrequentie op het stroomnet stabiel te houden. De eerste accu is inmiddels geïnstalleerd bij een Steag-kolencentrale in Lünen. De resterende vijf systemen zijn uiterlijk begin 2017 operationeel. Het Koreaanse LG Chem levert de batterijen.

Imagecredit: Pete, via Flickr Public Domain

Dit vind je misschien ook leuk...