Nogal Wiebes dat elektrische auto’s meer kilometers maken
Kranten en journaals pakken deze week uit met de laatste cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) over elektrisch rijden. Daaruit blijkt dat stekkerauto’s gemiddeld meer kilometers rijden dan auto’s op benzine. Goh.
Heerlijk nieuws natuurlijk. De ‘groene’ automobilisten die voor een volledig elektrische auto of plugin-hybride kiezen, rijden veel meer dan de collega’s met een vuile plofmotor op benzine. Niets van gelogen ook. Hiernaast de CBS-grafiek over de gereden kilometers in 2015, uitgesplitst naar aandrijving. Auto’s op aardgas reden gemiddeld ruim 26.000 kilometer, diesels een goeie 23.000 en daarna volgen de plugins en de full-electrics met respectievelijk 17.400 en 16.300 kilometer per jaar.
Benzine-auto’s reden gemiddeld slechts 10.400 kilometer. Tsjakka, mooie kop er boven en scoren maar: Eigenaar elektrische auto rijdt meer dan die van benzineauto (RTL Nieuws), Elektrische auto maakt meer kilometers dan benzinevreter (FD), Elektrische auto rijdt meer kilometers dan benzine-auto (Energeia) en zo zijn er nog veel meer te vinden.
Na de click bait-kop volgt in de meeste gevallen gelukkig een prima duiding maar dat zien alleen de mensen die verder lezen dan de kop. RTL blijft in zijn journaal überhaubt bij de kale cijfers. Fijn. De komende verjaardagen weer lekker verdedigen dat elektrische rijders wel degelijk verantwoord bezig zijn. En we waren al zo druk met de desinformatie over zonnepanelen.
Met een dikke accu onder de kont ga je echt niet meer rijden
Wat uit de CBS-cijfers vooral blijkt, is dat zakelijke rijders meer rijden dan gemiddelde automobilisten. Een plugin-hybride of elektrische auto leasen was dankzij fiscale regelingen de afgelopen jaren uiterst aantrekkelijk.
Waar de gemiddelde auto met een elektrische aandrijving een leasebak van nog geen drie jaar oud is, is de spreiding bij benzine-auto’s veel groter. In het gemiddelde van de benzine-auto’s zit bijvoorbeeld ook het ruim twintig jaar oude boodschappenwagentje dat ik met mijn broertje deel. Die is begin dit jaar een weekendje uitgeleend voor een verhuizing, maakte in de zomer nog een paar losse tripjes en is recent voor de APK even op en neer geweest.
Volkomen anekdotisch natuurlijk maar wijs mij één elektrische auto met een vergelijkbaar verbruikspatroon en ik zoek er nog 20 benzineauto’s bij die jaarlijks (veel) minder dan 1.000 kilometer rijden. Elektrisch rijden is vooral aantrekkelijk als je veel kilometers maakt. Dan verdien je de hogere aanschafprijs lachend terug. Voor die duiding hoefde RTL in dit geval ook niet ver te zoeken. Hij is hapklaar met de CBS-cijfers meeverpakt.
Uit de cijfers blijkt verder dat 65 procent van de kilometers in Nederland voor rekening komen van benzinerijders. Diesels doen 31 procent en elektrische auto’s slechts 1.4 procent. Die 1 op de 75 kilometer die we inmiddels elektrisch rijden, vervangt dus één op één kilometers die anders op diesel of benzine waren afgelegd. Met een dikke accu onder de kont ga je echt niet meer rijden. Met een accu én een tankpas van de baas loop je overigens wel het risico het laden ‘te vergeten‘. Goed dus dat onder staatsecretaris Wiebes de fiscale voordelen voor plugin hybride electric vehicles (PHEV’s) sterk zijn afgebouwd. Met puur elektrische stekkerauto’s is emissievrij rijden gegarandeerd. Dat blijft voorlopig dan ook een fiscale stimulans waard.
Bron: RTL Z, FD, CBS/ Imagecredit: AxelBoldt, via Wikimedia Creative Commons
- Stimuleert Europa de productie van benzinemotoren in China? - 09 dec 2024
- Nul gegadigden voor 3 gigawatt aan Deense offshore windparken - 06 dec 2024
- Uitbater gascentrale wil vergoeding voor beschikbaarheid - 03 dec 2024
Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.
Zie hier de slechte businesscase van elektrische auto’s: je moet veel kilometers maken om de dure accu er uit te kunnen halen maar de meeste mensen maken niet veel kilometers. Volgens de ANWB rijden we in Nederland gemiddeld 37 autokilometers per dag, dat is in de orde van grootte die gemakkelijk met een sportieve fiets afgelegd kan worden.
In plaats van te concentreren op elektrische auto’s zouden de media meer aandacht moeten besteden aan de enorme opmars van elektrische fietsen. Waar de E-auto’s een kwakkelend bestaan hebben met behoud van de oude problemen (actieradius, files, tekort aan parkeerplaatsen, oplaadpunten) gaan de E-bikes als een tierelier. Er vindt een heuse mobiliteitsrevolutie plaats als gevolg van de E-bike met elk jaar weer nieuwe verkooprecords gerealiseerd worden.
Waar deze fietsen eerst ontdekt werden door senioren die hierin een mogelijkheid vonden om langer en verder te kunnen blijven fietsen is de E-bike nu ook ontdekt door forensen en schoolgaande kinderen die wat verder van school wonen.
De voordelen voor forensen zijn evident:
– relatief kleine investering, vaak grotendeels vergoed door de werkgever
– geen parkeerproblemen
– geen actieradiusstress door een tweede accu te kopen (moet je eens bij een E-auto proberen)
– geen fileproblemen
– prettige work-out zonder hevig bezweet op het werk aan te komen
– lage gebruikskosten (brandstof, wegenbelasting, verzekering, onderhoud)
– uitstekende fietsinfrastructuur in Nederland, misschien wel de beste van de wereld.
Het feit dat er nauwelijks aandacht besteed wordt aan de E-bike, zelfs op sites die zich bezig houden met duurzaamheid, is op zijn minst bijzonder te noemen.
Later dan gepland maar nu toch aandacht voor de e-bike. Inderdaad een belangrijke ontwikkeling:
https://www.wattisduurzaam.nl/11207/energie-besparen/transport/rai-start-terechte-lobby-betaalbare-elektrische-leasefiets/
tikfout verandwoord
En benzine auto’s zijn helemaal niet zo vuil.
Houtkachels zijn veel erger
https://uploads.disquscdn.com/images/94cbb215f44710b69a7270c82781399d47023504ff2d4d2a5a684351081f9d2a.jpg