Ook Daimler gooit handdoek in de ring wat betreft waterstofauto’s

GLC F-Cell

De Duitse autoproducent Daimler staakt de ontwikkeling van brandstofcellen voor personenauto’s. De Mercedes-Benz GLC F-Cell gaat ogenschijnlijk de boeken in als laatste poging van Daimler om waterstofauto’s tot een succes te maken. 

Niet echt een verrassing

De SUV op waterstof was het resultaat van een samenwerking tussen Daimler, Ford en Nissan. Met een waterstoftank van 4,4 kilo en een range van 478 kilometer gooide de GLC F-Cell nooit al te hoge ogen.

Handelsblatt en Automotive News melden dat de waterstofauto geen opvolger krijgt. Dat is eigenlijk geen nieuws; al in 2017 gaf Daimler CEO Dieter Zetsche te kennen dat de waterstofauto’s de achterstand op elektrische auto’s niet meer gaan inhalen. “De kosten voor accu’s dalen sterk, terwijl aan de waterstofkant alleen al het produceren van de brandstof duur blijft”, zei hij toen. Nog voor de GLC F-cell op de markt kwam.

Opnieuw gooit Daimler de deur voor waterstofauto’s niet stijf dicht. De ontwikkeling van vrachtwagens op waterstof gaat door en ‘als er een markt en een noodzaak is’ kan de techniek ook weer terugkomen voor personenauto’s.


Steun vanuit de automotive sector voor waterstof steeds kleiner

De kans op die markt en noodzaak voor brandstofcellen in personenauto’s en openbaar vervoer wordt met het jaar wel kleiner. Inmiddels is gebleken dat batterij-elektrische voertuigen qua actieradius niet onderdoen voor waterstofalternatieven. Het voordeel van snel tanken ten op zichtte van laden is dankzij het uitblijven van waterstofinfrastructuur en het gemak van bij de baas en thuis laden nog altijd vooral theorie en het energetisch rendement blijft inherent een nadeel.

Brandstofcellen elders wel nodig

Waterstofauto’s en auto’s op accu kunnen in theorie even emissievrij zijn maar zo lang duurzame energie en dus duurzame waterstof schaars is, is de ketenefficiëntie (zie figuur) van een batterij-elektrische auto goud waard.

Naast Daimler hebben ook Volkswagen, Honda, Ford en Nissan al te kennen gegeven nauwelijks nog kansen te zien in waterstofauto’s. De technologie vindt nog wel steun bij Toyota, Hyundai, BMW en Renault. Hoewel brandstofcellen op de weg praktisch niets te zoeken hebben, is het onderhand zorgelijk dat de steun voor de technologie in de sector zo hard wegvalt.

Het volume van de automotive sector, ook in doodlopende niches, had een wegbereider kunnen zijn voor waterstof in bijvoorbeeld de lucht- en scheepvaart. Daar lijkt de brandstofcel vooralsnog wel de meest kansrijke route naar klimaatneutraliteit. Deze sectoren zullen de kostencurve nu goeddeels op eigen kracht moeten doorlopen.

Bericht van 9 april 2017 met daarin de verwachtingen van Dieter Zetsche over waterstof hieronder.


Pionier Mercedes komt tot inkeer over waterstofauto’s

Opmerkelijk. Nog geen drie maanden na de oprichting van Hydrogen Council trekt Daimler zich effectief alweer terug als aanjager van waterstofmobiliteit. Brandstofcellen spelen ‘niet langer een centrale rol’ in de strategie van het concern.

Gesmolten business

Dat schrijft Automobil Production op basis van uitspraken van CEO Dieter Zetsche tijdens een congres in Stuttgart.

“De oorspronkelijke voordelen van waterstofauto’s – grotere actieradius en snel tanken – zijn door de voortgang in accutechniek geheel weggesmolten”, zegt Zetsche. “De kosten voor accu’s dalen sterk, terwijl aan de waterstofkant alleen al het produceren van de brandstof duur blijft.”

Daimler, moederconcern van autobouwers Mercedes-Benz en Smart, was samen met Toyota een van de grote pioniers in waterstofmobiliteit. Afgelopen winter kondigden Daimler, Toyota en 11 andere auto- en energiemultinationals ook nog aan samen € 10 mrd in de groei van waterstofmobiliteit te steken. Daar komt Zetsche met zijn uitspraken van nu overigens niet per se op terug.

Tekenend is echter wel dat Daimler (alléén) ook € 10 mrd steekt in de ontwikkeling van eigen modellen op accu. Daarmee is in ieder geval glashelder waar de prioriteiten liggen voor de Duitse autobouwer. De komende tien jaar ligt het zwaartepunt sowieso bij batterij-elektrische auto’s. Tegen de tijd dat waterstof op grote schaal uit hernieuwbare energie geproduceerd wordt, herziet Zetsche zijn mening misschien. Mijn stellige gok is dat hij, of welke opvolger dan ook, die visie nooit meer herziet. Waterstof is mooi maar zinloos voor personenauto’s.

Bron: InsideEV’s, Automobil Production / Imagecredit: Mercedes-Benz

Dit vind je misschien ook leuk...