Inspiratie in Transitie: 9 bouwmachines zonder schadelijke uitstoot

Randy Fath, via Unsplash Public Domain

Economische groei en duurzaamheid botsen vaak maar staan elkaar gelukkig niet per definitie in de weg. In de circulaire en CO2-vrije economie blijven gebouwen en infrastructuur onmisbaar. Wanneer gebruikt de bouw z’n laatste liter diesel?

De bouwsector is noodgedwongen een grootverbruiker van diesel. Transport van grondstoffen, aanbrengen van asfalt, grondverzet en inhijsen van bouwdelen is energie-intensief werk. De duurzaamste optie was tot voor kort om fossiele diesel door biobrandstof te vervangen. Wie enkele jaren terug suggereerde dat een graafmachine ook best op accu of waterstof zou kunnen draaien, werd meewarig aangekeken. Dat was voordat de stikstofcrisis alles in een stroomversnelling bracht. Deze 9 bouwmachines kunnen nu al zonder diesel.
Inspiratie in Transitie
Goed voorbeeld doet volgen. We-Boost Transitions zoekt* innovaties en investeringen die bredere navolging verdienen.

1.Elektrische asfaltwals van Bam

Een accu is zwaarder dan een tank diesel met de zelfde energie-inhoud. Dat is bijna altijd een nadeel, tenzij er een fundering of asfaltlaag verdicht moet worden. Deze door Bam van diesel naar elektromotor omgebouwde asfaltwals draait 8 uur op een volle accu.


2.Betonmixer op accu van Liebherr

Omdat je met vloeibaar beton niet al te ver wil rijden, beleveren betoncentrales eigenlijk geen klanten buiten een cirkel van 50 kilometer. Deze betonmixer heeft dankzij een accu van liefst 340 kilowattuur een range tot 380 kilometer en kan tot 12 ton beton leveren.


3.Vele handen en lichter werk

Er zijn uitstekende redenen waarom bouwmachines tegenwoordig het zware werk doen. Toch kan het geen kwaad eens te ontwerpen alsof alles nog met de hand moet. Vrijwel zeker bedenk je een lichtere constructie, waarmee emissievrij bouwen en transporteren direct ook simpeler is.


4.Van Gelder graaft op waterstof

Voor woon-werkverkeer legt een waterstofauto het af tegen accu’s. Op grote infrawerken is de dichtstbijzijnde snellader echter vaak te ver weg om praktisch te kunnen werken. In zwaar grondverzet komen de voordelen van deze waterstofmachines van Van Gelder echt tot uiting.


5.Bemalingspomp aan de laadpaal

In steeds meer woonstraten is een laadpaal aanwezig. Als de straat openligt voor bijvoorbeeld werkzaamheden aan de riolering kan geen elektrische auto bij de laadpaal komen. Als er bemaling nodig is, spaar dan een aggregaat uit en pomp stil en schoon op elektriciteit.


6.Elektrische hijskraan van Spierings

Deze hijskraan van Spierings rijdt 40 kilometer enkel op accu en op de bouwplaats draait hij emissievrij direct op elektriciteit uit het net. Wel is het stiekem een hybride, voor afstanden groter dan 40 kilometer is hij nog niet geheel dieselvrij. Echter te mooi om voor deze lijst te laten schieten.


7.Dura Vermeer elektrisch onderweg

Transporteur Vrijbloed rijdt grond, grind en puin deze zomer elektrisch Amsterdam in voor bouwer Dura Vermeer. Deze elektrische vrachtwagen met laadbak en grijparm heeft een maximum gewicht van 27 ton en een rijbereik tot 140 kilometer op een volle accu.


8.Ploegam verzet grond en accu’s

Net als Van Gelder werkt ook Ploegam veel in gebieden waar een snellaadpaal niet direct haalbaar is. In plaats van een brandstofcel op waterstof gokt de grond-, weg- en waterbouwer uit Oss op verwisselbare accu’s. Binnen 10 minuten is een accu verwisseld.


9.Binnenstedelijke logistiek elektrisch

Vervoerder Vlot Logistics heeft een elektrische vrachtwagen met eigen laadkraan ontwikkeld. De combinatie is goed geschikt voor transport van en naar bouwprojecten in binnensteden. Bouwbedrijf Era Contour (onderdeel van TBI) is de eerste gebruiker van de emissievrije truck.


Van primeur naar contracteis, hoe lang gaat het duren?

Nadat de populariteit van de elektrische auto rap toe nam en elektrisch busvervoer nu zelfs al praktisch standaard is, lag het voor de hand dat ook bouwmachines zouden volgen. Toch is het erg snel gegaan. Met alle materieelstukken in deze lijst samen waren enkele van de aanbestedingen waarbij ik betrokken was al zonder diesel mogelijk geweest.

Nu bieden elektrische vrachtwagens en machines nog vooral voordeel in binnensteden en nabij kwetsbare natuur, waar uitstoot en motorlawaai extra op de omgeving drukt. Ooit zullen opdrachtgevers een dieselmotor gewoon niet meer accepteren. Tussendoor zal een van de bouwers de primeur hebben van het eerste volledig emissievrije project.

Wie zal dat zijn, en wanneer? Voorspellingen graag in de comments!


We-Boost Transitions | Schone energie en hergebruik van materialen zijn binnen 30 jaar standaard. Vandaag en morgen vinden we uit hoe we dat waarmaken. Zeker niet eenvoudig. Gelukkig ook niet altijd zo moeilijk als het lijkt. Met mijn collega’s bij We-Boost Transitions help ik opdrachtgevers, aannemers en leveranciers in de bouwsector vooruit in de energietransitie.

*In deze serie toon ik mooie innovaties en concrete stappen uit de praktijk. Natuurlijk zie ik lang niet alles, tips zijn welkom!


Imagecredit: Randy Fath, via Unsplash Public Domain

Dit vind je misschien ook leuk...