Goud en contanten elektrisch onderweg in 170 gepantserde trucks

Zlaťáky, via Unsplash Public Domain

De Amerikaanse waardetransporteur Loomis heeft 150 emissievrije gepantserde trucks besteld bij Xos, een Amerikaanse bouwer van elektrische vrachtwagens. Sinds 2019 leverde Xos al een serie van 20 van deze trucks aan Loomis.

Beperkte range juist een voordeel?

Alles dat nu rondrijdt met een verbrandingsmotor zal uiteindelijk rondrijden met een elektromotor. Dat neemt niet weg dat het in sommige bedrijfstakken extra spannend is om die stap te maken.

Als je als chauffeur de resterende actieradius net iets te optimistisch hebt ingeschat en stilvalt is dat in elke sector vervelend. Voor jezelf, voor de baas en voor de klant. Toch maakt het nogal uit of je met verse pallets frisdrank of met miljoenen aan cash onderweg bent. Het waardetranport is een niche binnen de transportsector waarin betrouwbare techniek extra cruciaal is. Elke rit staat niet alleen de waarde van de te transporteren goederen maar ook de veiligheid van de chauffeurs op het spel.

Mooi dat Loomis het toch heeft aangedurfd om elektrisch aangedreven geldtrucks in de praktijk te testen. En helemaal mooi dat ze zo goed zijn bevallen dat er nog eens 150 bijkomen. En nog mooier dat Loomis, als dochter van multinational Securitas, de positieve ervaring met de duurzamere transporten wereldwijd breed kan delen en implementeren.


Geen pruttelende motor voor de bank

Een duidelijk merkbaar verschil met geldtrucks op diesel is in ieder geval de stilte bij het oppikken en afleveren van de waardevolle vrachten. Vanwege de veiligheid moet een verbrandingsmotor stationair blijven draaien bij elke stop. De elektrische aandrijving is echter direct ‘wakker’ als de chauffeur zichzelf en zijn vracht naar een veiliger locatie moet sturen.

Hoever de chauffeur dan kan komen, is mij niet bekend. Ook details als accucapaciteit, laadduur, wagengewicht en transportcapaciteit heb ik niet kunnen vinden. Veiligheidshalve vast ook beter om dergelijke details niet al te breed te delen.

Wellicht is dit overigens sowieso dé niche waar juist de een wat krappere actieradius en een niet al te snelle laadpaal wenselijk zijn. Als een geldtruck kilometers van zijn beoogde route afwijkt, is er vrijwel zeker iets mis. Dan geeft een lege accu en een gedwongen laadstop de hulpdiensten mooi de kans om orde op zaken te stellen.


Bron: Xox, via Electrive / Imagecredit: Zlaťáky, via Unsplash Public Domain

Thijs ten Brinck

Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Dit vind je misschien ook leuk...

1 reactie

  1. Carlo schreef:

    Zo krijgt een voordeel nog meer voordelen uit onverwachte hoek..

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.