Shell gelooft in vluchten op waterstof vanaf Rotterdam in 2025

ZeroAvia

Het Britse olieconcern Shell en de Amerikaans-Britse startup ZeroAvia willen samen commerciële vluchten op waterstof aanbieden vanaf Rotterdam-The Hague Airport. Al volgend jaar moeten demonstratievluchten mogelijk zijn.

Op H2 naar Londen, Parijs of Hamburg

ZeroAvia zoekt bestemmingen binnen 250 zeemijl (460 kilometer) van Rotterdam om de eerste regelmatige demonstratievluchten op waterstof op te zetten. Onder meer Londen, Parijs en Hamburg voldoen aan dat criterium.

Het project richt zich ook op de ontwikkeling van luchtvaartspecifieke normen en protocollen rond veiligheid, tanken en waterstofbeheer. Shell, ZeroAvia en Rotterdam-The Hague Airport gaan samen het gesprek aan met luchtvaartmaatschappijen voor het opzetten van de eerste demonstratie en daaropvolgende commerciële vluchten.

Shell en ZeroAvia werkten eerder al samen aan projecten in Californië en Groot-Brittannië.


Eerste halve vlucht op gecomprimeerde waterstof

ZeroAvia werkt aan een aandrijving voor vliegtuigen met waterstof als brandstof. De startup kiest vooralsnog voor gecomprimeerde waterstof in druktanks, in plaats van diepgekoelde tanks met vloeibaar gemaakte waterstof. Dat beperkt het aantal kilo’s waterstof dat de vliegtuigen kunnen meenemen, maar maakt de brandstof wel beter hanteerbaar aan boord.

In januari 2023 vloog ZeroAvia 10 minuten met een omgebouwd propellervliegtuig waarbij één van de conventionele motoren was vervangen door de waterstofaandrijflijn van de startup. Het 19-persoonsvliegtuig was afgezien van de piloot vermoedelijk leeg. De stap naar commerciële vluchten op uitsluitend waterstof over slechts 2 jaar lijkt daarmee wat groot.

Shell heeft met een elektrolyser van 200 megawatt en het Porthos CO2-opslagproject 2 kansen om op relatief schone wijze waterstof te produceren. Ook voor deze projecten moet er nog veel goed gaan om in 2025 operationeel zijn.


Bron: ZeroAvia / Imagecredit: ZeroAvia

Thijs ten Brinck

Dit vind je misschien ook leuk...

1 reactie

  1. Leon Nelen schreef:

    “en het Porthos CO2-opslagproject 2 kansen om op relatief schone wijze waterstof te produceren”. Volgens mijn scheikunde kennis heb je voor H2 productie waarbij CO2 vrij komt om deze vervolgens klimaatneutraal op te slaan aardgas nodig. Alleen de omzetting van aardgas naar waterstof geeft al 30 % verlies en dus 1/3e extra aardgasverbruik. Niet duurzaam dus

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.