Is een elektrische auto echt zo duurzaam?

Overschakelen op hybride en vooral elektrisch rijden, bespaart fossiele brandstoffen en CO2-uitstoot. Maar is elektrisch rijden echt zo duurzaam? Een paar afwegingen op rij.

Deze zomer zijn we geconfronteerd met extreme hitte en smog. Ons autogebruik is een van de oorzaken. Bij het verbruik van fossiele brandstof komen allerlei schadelijke gassen vrij. Natuurlijk helpen de katalysator, een roetfilter en andere ingrepen om de ongezonde emissies te verlagen maar voor de CO2-uitstoot biedt dat geen oplossing. Elektrisch rijden neemt naast de emissies die smog veroorzaken ook een groot deel van de broeikasgasuitstoot weg. Toch kent ook elektrisch rijden nadelen.

Dit artikel is onderdeel van een samenwerking met HoyHoy.

Nadelen

Ook elektrische wagens hebben nadelen. Het grootste zorgenkind is de accu. Deze is gemaakt van materialen die niet per se duurzaam zijn en soms onder slechte condities worden gewonnen. Ook uit de fabrieken die de accu’s produceren, komen vele emissies vrij. Wel komt gelukkig het hergebruik van accu’s goed op gang. Als de auto naar de sloop gaat of accu gewisseld wordt, is een tweede leven als thuisaccu of groter opslagsysteem vaak een goede optie. Ook is een elektrische auto slechts zo duurzaam als de elektriciteit waarmee je laadt. Bij de huidige Nederlandse stroommix zit je met een elektrische auto echter vandaag al goed. Dat wordt met de vele wind- en zonneparken die nog op de planning staan gedurende de levensduur van  de auto alleen maar beter.

Een groot nadeel blijft de oplaadtijd van de accu. Die is afhankelijk van het laadvermogen van de laadpaal, het laadvermogen van de elektrische auto zelf en de capaciteit van de accu. De accucapaciteit bepaalt ook actieradius, de afstand die het voertuig kan afleggen zonder tussentijds bij te laden. Die is met 150 tot 400 kilometer vaak nog (veel) kleiner dan die van benzine of dieselauto’s. Dat nadeel is wel relatief: de meeste mensen rijden geen 400 of 500 km per dag. Wat tot slot speelt, zijn de extra kosten. Een elektrische auto is bij aanschaf flink duurder.

Voordelen

Ondanks de nadelen is elektrisch rijden voor veel automobilisten een goede keus. Een elektrische auto stoot tijdens het rijden geen CO2 en andere emissies uit. Zo verdwijnt ook de fijnstof uit het verkeer , waardoor de luchtkwaliteit in de steden aanmerkelijk verbetert. Een ander voordeel is dat een elektrische auto minder geluid produceert dan een auto op benzine of diesel. Het verkeerslawaai verdwijnt bij het gebruik van elektrische auto’s, wat prettig is voor de leefomgeving.

Ook heeft een elektrische auto minder bewegende delen, waardoor onderdelen minder slijten dan bij brandstofauto’s. Zo is er minder behoefte aan regulier onderhoud en minder kans op pech onderweg. De kosten voor het opladen van een elektrische auto zijn tot slot lager dan voor het tanken van benzine of diesel. Een elektrische auto is dus (nog) duur in aanschaf maar daarna goedkoop in gebruik. Daarnaast profiteren eigenaren van elektrische auto’s van een lagere motorrijtuigenbelasting.

Aanschaf elektrische wagen

Bij de aanschaf van een auto, hoort een autoverzekering. Hoe zit het met de verzekering van een elektrische auto? Je rijdt immers in een duurdere en andere auto dan normaal. Vooraf de autoverzekering vergelijken loont en kan een hoop schelen in de kosten. Zo krijg je onafhankelijk inzicht in alle autoverzekeraars, voorwaarden en premies.

Dit vind je misschien ook leuk...

4 reacties

  1. Michiel de Pooter schreef:

    Duurzaam is een containerbegrip, zonder dwingende op wetenschap gefundeerde definitie.
    Het heeft een positieve gevoelswaarde, dus iedereen gebruikt het en iedereen wil het nastreven.
    Zolang dat zo blijft, is de manipulatie natuurlijk grenzeloos en heeft iedereen gelijk, omdat er geen gecodeerde consensus is,
    die ergens vastligt en onderscheidend is. Nog ingewikkelder wordt het dan, als je meent meer of minder duurzaam te kunnen onderscheiden. Van mij mag het allemaal, maar ik betwijfel of het enige betekenis heeft.

  2. Alisa Doornhof schreef:

    Beste Michiel,
    Duurzaam op zichzelf zonder context betekent (gewoon in het Nederlands), langdurig / houdbaar.

    De betekenis van duurzaamheid en duurzame ontwikkeling zoals die zich heeft ontwikkeld komt voort uit de ecologie, specifieker: de stroming socio-ecologie. Deze stroming houdt zich bezig met de wederkerende interactie tussen sociologische systemen en ecosystemen; nog specifieker: hoe het socio-economische systeem en het ecosysteem met elkaar verweven zijn. DIt is wel degelijk gebaseerd op wetenschap en een rijke ook.

    Er kan inderdaad verwarring bestaan over de definitie, maar ook deze is gestoeld op de eerder genoemde gefundeerde wetenschap. Welke definitie je ook kiest: het vindt altijd z’n roots weer in een manier van omgaan met de aarde (grondstoffen), elkaar en financiële systemen die houdbaar is.
    In het geval je niet weet welke definitie je moet aanhouden kun je ook kijken naar welke definitie de VN gebruikt voor de Sustainable Development Goals. Het lijkt me dat daar wel de consensus te vinden is die je zoekt.

  3. Gerrit Van Goethem schreef:

    Het voordeel van goedkoop laden zal als sneeuw voor de zon verdwijnen van zodra de elektrische wagen doorbreekt. De overheden zullen er dan immers snel bijzijn om de rijkelijke accijnzen die ze nu binnenrijven op diesel en benzine te compenseren. Bovendien zal het massaal laden van de wagens grote investeringen vragen om het elektriciteitsnet te verzwaren en wie zal dat mogen betalen ? Drie keer raden.

  4. Christiaan Ghijselinck schreef:

    De eigen opgewekte zonnepaneel stroom “tanken” is de boodschap. Lukt dit niet overdag, dan maar stroom in thuisbatterijen bufferen en ’s avonds of ’s nachts de wagen laden. Volladen is niet nodig, met 8 KWh geraak je reeds 50 km verder.

    Het slechtse scenario dat men zich kan voorstellen is dat er ’s morgens en ’s avonds “laadpaal-files” zouden ontstaan.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.