Met lithiumaccu’s voorbij de piek, 8 uur opslag steeds gebruikelijker

Bing Image Creator

Projectontwikkelaar Ark Energy heeft in de Australische deelstaat New South Wales een tender gewonnen voor een lithiumaccu met een laadvermogen van 275 megawatt (MW) en liefst 2200 megawattuur (MWh) aan opslagcapaciteit. 

Grootste lithiumaccu in zijn soort

Lithiumaccu’s zijn de drijvende kracht achter de opmars van de elektrische auto. Dezelfde accutechniek krijgt ook een steeds grotere rol in de elektriciteitsvoorziening.

Aanvankelijk leken die stationaire lithiumaccu’s vooral geschikt om korte pieken in de elektriciteitsvraag of de productie van wind- en zonnestroom op te vangen. Met de 2200 MWh opslagcapaciteit en een aansluiting van 275 MW kan de accu van Ark Energy echter liefst 8 uur op vol vermogen laden of leveren. Zo lang duren pieken op het elektriciteitsnet eigenlijk nooit. Met deze verhouding tussen vermogen en opslagcapaciteit groeien accu’s in een nieuwe rol. Ze houden conventionele kolen- en gascentrales buiten bedrijf, ook als de zon al uren onder is of de wind al lang geleden is gaan liggen.

Met 2200 MWh opslagcapaciteit behoort de geplande lithium-ijzerfosfaatbatterij sowieso tot de grootste accuprojecten ter wereld. In de nog vrij nieuwe subcategorie met 8-uuropslag is het de grootste die tot nog toe is aangekondigd. De inbedrijfname staat gepland voor 2028. Naast de accu van Ark Energy contracteerde New South Wales ook een accu van 49 MW en een persluchtopslagsysteem van 200 MW, beiden eveneens met 8 uur opslagduur. In mei 2023 won ook het Duitse RWE al een aanbesteding om een accu van 50 MW en 400 MWh in de deelstaat te bouwen.

De eerste grote 8-uurs lithiumaccu kwam begin 2022 als verrassing uit de bus in een aanbesteding in Californië en biedt vanaf 2026 een laadvermogen van 69 MW en een opslagcapaciteit van 552 MWh.


Bron: Ark Energy / Imagecredit: Bing Image Creator


Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl

Abonneer je om de nieuwste berichten in je inbox te ontvangen.

Dit vind je misschien ook leuk...

2 reacties

  1. Will Eisinga schreef:

    Battery Swapp Stations van NIO en Ample voor Opslag en Net Stabiliteit. 5 minuten Swapp. Geen Laadpieken, Geen Tijdverlies met Laden, NIO Battery Swapp Samenwerking met Changan, BYD, CATL, Geely, Volvo, Polestar, Stellantis, VW. Ample Drive True Swapp Stations Samenwerking met Stellantis. Standard Battery. Battery as a Service. Car Battery Separation. Google NIO, Google Ample.

  2. Michiel schreef:

    In Nijmegen moet op korte termijn een beslissing worden genomen over de bouw van een “hybride” gascentrale die tzt op groene waterstof moet gaan draaien. Zou je hier eens over willen filosoferen? Gezien de voortgang van de H2-projecten en de plaats van een energiecentrale op de waterstofladder, duurt het waarschijnlijk heel lang voordat er werkelijk groene H2 is. Tot die tijd is het dus een gascentrale, maar de huidige gascentrales draaien nooit op vol vermogen. Tel daarbij op dat er met dit soort batterijen steeds langere periodes te overbruggen zijn. Is het dan wel verstandig om een nieuwe fossiele centrale neer te zetten?

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.