Duurzame zakelijke mobiliteit? Ga toch (elektrisch) fietsen!

Het valt niet meer te ontkennen dat het klimaat verandert. Het gaat zelfs sneller dan wetenschappers eerder voorspelden Leaseauto’s op benzine in de file zijn onderdeel van het probleem, elektrische fietsen onderdeel van de oplossing.

Dit artikel is onderdeel van een samenwerking met Stella.

Klimaatverandering resulteert in extremer weer en natuurgeweld. Van ongewone temperaturen tot tropische stormen die in kracht toenemen. In Nederland ondervinden we de verandering ook. De natuur is nog altijd aan het herstellen van de extreme droogte van vorige zomer en deze zomer werd een temperatuur van liefst 40,7 graden Celsius gemeten. Daarbovenop en is de stijgende zeespiegel voor de lagergelegen delen van Nederland een zorgelijke ontwikkeling.

In reactie op de klimaatuidagingen zijn duurzame investeringen zijn in trek. Daar draagt de regering haar steentje aan bij door het overstappen naar hernieuwbare energiebronnen en duurzame mobiliteit aantrekkelijker te maken. Een goed voorbeeld hiervan is een nieuwe regeling die vanaf 1 januari 2020 van kracht is. Deze regeling maakt het aantrekkelijk om als werkgever een e-bike te leasen. Verwacht wordt dan ook dat in het nieuwe jaar het aantal zakelijke e-bikes flink zal toenemen.

Lopen, treinen en (elektrisch) fietsen

Voorlichtingsorganisatie Milieucentraal deed onderzoek naar de meest duurzame manier van reizen, waarbij is gekeken naar de uitstoot per reizigerskilometer. Na lopen, fietsen en reizen met de trein volgt de elektrische fiets met een uitstoot van slechts 5 gram CO2 per kilometer. Tijdens het fietsen zelf is er geen sprake van uitstoot. In de berekening is daarom rekening gehouden met de uitstoot die voortkomt uit het opladen van de accu.

Met een elektrische fiets leg je zonder zweten snel en makkelijk 5 tot 10 kilometer af. De elektrische fiets is daarmee een duurzame tegenhanger van de auto, en daar valt nog veel te winnen: Uit het onderzoek van Milieucentraal bleek dat we voor 60% van alle verplaatsingen ten behoeve van woon-werk verkeer kiezen voor de auto.

Elektrisch fietsen met slechts 7% bijtelling

Brancheorganisatie RAI verzocht het kabinet al eerder om de huidige regels te versoepelen en de elektrische fiets hetzelfde te behandelen als elektrische auto’s. Dit om de populariteit te vergroten binnen zakelijk Nederland. Nu betaalt een leasefietser namelijk nog loonbelasting over de complete waarde van de elektrische fiets. De kosten lopen daarom al snel op.

Het kabinet heeft gehoor gegeven aan dit verzoek met de nieuwe regeling. Dit met als doel het verminderen van de CO2-uitstoot en de filedruk. Zo geldt vanaf het nieuwe jaar dat een werknemer slechts 7% bijtelling op jaarbasis verschuldigd is. Daardoor kost een e-bike, afhankelijk van het inkomen, slechts een paar euro per maand. Een elektrische fiets leasen wordt dus een stuk aantrekkelijker voor zowel werkgever als werknemer.

Naast de positieve impact op de huidige filedruk en schadelijke emissies, biedt de aantrekkelijkheid van het nieuwe fietsplan extra voordelen. Zo bewegen werknemers meer, waardoor de algehele gezondheid verbetert. Verwacht wordt dan ook dat bij een toename in elektrische lease fietsen het ziekteverzuim geleidelijk zal afnemen.

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.