Plasticvisser vangt drijvend kunststofafval op

Even terug waren we zeer enthousiast over het project The Ocean Clean Up van de Delftse student Boyan Slat. Royal HaskoningDHV komt nu met een een zeer vergelijkbaar plan maar dan voor rivieren. 80% van het plastic afval in de oceanen zou daar terecht zijn gekomen via een rivierdelta, direct daar de troep afvangen lijkt dan ook een uitstekend idee.

Plasticafvangstplatform gefinancierd door EZ

Het afvangsysteem van Royal HaskoningDHV en afvaltechnologiebedrijf SK International bestaat net als het concept uit Delft uit een platform met twee drijfarmen die het plastic bijeendrijven. In dit geval is het niet een gyre (grote oceaankolk) maar simpelweg de stroming in de rivier de drijvende kracht achter de afvalinzameling.

De pilotinstallatie in het filmpje hierboven is mede mogelijk gemaakt dankzij het Small Business Innivation Research (SBIR) Programma van het Nederlandse Ministerie van Economische Zaken. Ondanks de Nederlandse subsidie mikken de innovatiepartners vooral op rivieren in het buitenland. Het oppervlaktewater in Nederland is de moeite niet – want reeds schoon genoeg.

Handmatige recycling of pyrolyse tot olie

Het opvangsysteem is modulair en biedt afhankelijk van de soorten kunststof, het volume aan afval, alsook de verdere mogelijkheden voor transport en verwerking verschillende opties voor het opslaan of recyclen van het kunststofafval.

Daar de volumes in sommige rivieren groot zijn en het plastic nog lang niet zo ver heen is als bij de plastic eilanden in de zoute oceanen kan handmatig sorteren de moeite lonen. Zoals reeds geopperd bij de futuristische variant uit Delft is ook hier de verwerking tot een synthetische diesel een mogelijkheid. Met een goed smerige rivier is het wellicht zelfs haalbaar om direct aan de wal een tankstationnetje te plaatsen.

De bestaande plastic islands worden er niet mee opgelost maar een aanpak dichter bij de bron is vermoedelijk praktischer dan in de vergaarbak op volle zee. Oefenen dicht bij de wal leidt wellicht later alsnog tot een robuuste en autonome versie die de krachten van de oceaan wel aan kan.

Bron: Technisch Weekblad
ImageCredit: Marzie @ sxc.hu

Dit vind je misschien ook leuk...