Shell pakt subsidie voor elektrolyser van 400 i.p.v. 200 megawatt

Holland Hydrogen 1, via Kraaijvanger Architecten
Opnieuw relevant: 12 juli 2022 | Oorspronkelijke gepubliceerd: 11 januari 2022

De Europese Commissie (EC) heeft €1,8 mrd subsidie toegekend aan 17 CO2-reductieprojecten. Shell, dat vorige week een definitieve investeringsbeslissing nam voor een elektrolyser van 200 megawatt (MW) in Rotterdam nam, behoort tot de gelukkigen. Welk deel van de €1,8 mrd naar het Britse olieconcern gaat, is uit de documenten van de EC niet op te maken. Wel blijkt daaruit dat Shell ook subsidie vangt voor een tweede elektrolyser van eveneens 200 MW, die in 2027 in gebruik moet komen. Dat verklaart mogelijk de investering van ‘ongeveer €1 mrd‘ in het Rotterdamse waterstofproject. Dat bedrag klinkt voor een elektrolyser van 400 MW megawatt aanmerkelijk logischer dan voor slechts 200 megawatt. Hieronder het oorspronkelijke bericht van 11 januari 2022.

Opnieuw relevant: 6 juli 2022 | Oorspronkelijke gepubliceerd: 11 januari 2022

Shell investeert in elektrolyser van 200 megawatt in Rotterdam

Het Britse olie- en gasconcern Shell heeft een definitieve investeringsbeslissing genomen voor de bouw van een elektrolyser van 200 megawatt in Rotterdam. Vanaf de opening in 2025 zal de installatie naar verwachting 10% van de waterstofverbruik van de raffinaderij Pernis dekken. De investeringsbeslissing is lang uitgesteld, oorspronkelijk was de intentie om de groene waterstoffabriek al volgend jaar in bedrijf te nemen. Goed dat Shell nu wel een begin maakt met de Nederlandse waterstofproductie, waar het concern zelf al lang voor pleit. Hieronder het oorspronkelijke bericht van 11 januari 2022.

Het Britse olie- en gasconcern Shell heeft het Duitse Thyssenkrupp geselecteerd voor de bouw van misschien wel de grootste elektrolyser ter wereld. De investeringsbeslissing voor het project valt naar verwachting dit jaar.

Serieuze stap in groene waterstof

De plannen voor de elektrolyser van 200 megawatt vloeien voort uit de door CrossWind (een joint venture van Shell en Eneco) gewonnen aanbesteding voor het windpark Hollandse Kust Noord (HKN).

Dit offshore windpark van 759 megawatt zal in 2023 operationeel zijn. Bij gunning van HKN was het doel om in hetzelfde jaar ook de elektrolyser in gebruik te nemen. Dat wordt, uitgaande van een positieve investeringsbeslissing vroeg in dit jaar, nu 2024. Om die deadline te halen, begint Shell waarschijnlijk al binnen enkele maanden met voorbereidende werkzaamheden op de grond waar de elektrolyser moet komen. Vermoedelijk al vooruitlopend op de investeringsbeslissing.


Wanneer en hoe komt Rutte IV over de brug?

Het Britse olieconcern heeft al veel opgelijnd om de realisatie van de groene waterstoffabriek op de Rotterdamse Maasvlakte tot een succes te maken. Architectenbureau Kraaijvanger maakte een ontwerp dat de fabriek zowel voor menselijke geïnteresseerden als voor lokale fauna interessant moet maken. Het Australische ingenieursbureau Worley is in november 2021 door Shell geselecteerd om de technische integratie van het elektrolyseproject te verzorgen. Met de selectie van Thyssenkrupp als leverancier van de elektrolysers heeft Shell nu echt een aardig team staan om de fabriek te bouwen.

Het wachten lijkt nog vooral op de toekenning van een subsidie. Een elektrolyser die in 2024 in bedrijf komt, levert over zijn technische levensduur alleen niet of nauwelijks CO2-reductie. Dat maakt het gangbare Nederlandse subsidie-instrumentarium ongeschikt voor het bevorderen van elektrolyseprojecten. Het nieuwe kabinet heeft zichzelf €35 mrd gegund om te investeren in klimaatbeleid, dus dat lijkt alsnog goed te komen voor Shell.

Als de subsidie- en daaropvolgende investeringsbeslissing snel genoeg valt om de groene waterstoffabriek inderdaad nog in 2024 in gebruik te kunnen nemen, is het op dat moment mogelijk (eventjes) de grootste ter wereld. Al vrij snel daarna zal het elektrolyser-overtoepen internationaal wel goed op gang komen. Thyssenkrupp werd onlangs ook geselecteerd voor een electrolyser van liefst 2 gigawatt, in 2026 in gebruik te nemen in Saudi Arabië.


Bron: Thyssenkrupp / Imagecredit: Holland Hydrogen 1, via Kraaijvanger Architecten

Thijs ten Brinck

Dit vind je misschien ook leuk...