Kwart strooizout stuitert direct in de berm

strooizout truck

De afgelopen weken heeft autorijdend Nederland weer dankbaar gebruik van gemaakt van het feit dat (keuken)zout de smelttemperatuur van water drastisch verlaagt. Een verzadigde zoutoplossing heeft een bevriezingspunt van -21°C. Dat zorgt ervoor dat men de wegen ook bij hevige vrieskou en sneeuwval veilig kan blijven berijden.

Dit is een bijdrage van trouwe lezer Ivo. Hebt u zelf zin ook eens een stuk voor Wattisduurzaam.nl te schrijven? U bent van harte welkom, kijk hier voor de mogelijkheden!

Onderzoek omtrent verspilling strooizout in Gelderland

In opdracht van provincie Gelderland is een onderzoek ingesteld naar de korrelgrootte van strooizout. Hier zijn enkele zeer bruikbare resultaten uit voortgekomen die kunnen zorgen voor een verduurzaming van de strooigewoontes. Probleem met strooizout is namelijk dat het voor een deel in de berm terecht komt en vervolgens in het oppervlaktewater, daarom is het belangrijk te zorgen dat er niet overmatig veel zout wordt gebruikt.

Grof strooizout stuitert beter

Uit het onderzoek blijkt dat grotere zoutkorrels verder stuiteren dan kleinere (is dat een verrassing?) en dat grotere dus snel in de berm terecht zullen komen, waar ze totaal geen nuttig werk meer doen voor het wegverkeer. Van de grofste fractie van de onderzochte zoutkorrels belandde direct na het strooien 11% in de berm, na een halfuurtje bereden te zijn lag zelfs al 27% in de berm.

Conclusie na het testen van drie verschillende groottes? Gebruik geen wegenzout grover dan 1,6mm. Culinairioos ook weer blij dat het prachtige grove zeezout niet geschikt blijkt voor op de weg.

Bron: DeIngenieur
ImageCredit: hisks @ sxc.hu

Dit vind je misschien ook leuk...