Skysails: Zeilboot 2.0 bespaart miljoenen liters diesel in de scheepvaart

Nederland is met z’n oh zo befaamde V.O.C. mentaliteit groot geworden. We hadden de beste schepen (oké wellicht is dit een licht chauvinistische uitspraak) en de grootste kanonnen. Om die schepen voort te bewegen maakten de Hollanders van weleer gebruik van wind. Grote zeilen aan hoge masten waren de standaard om een beetje oceaan over te kunnen steken. Er waren geen riemen nodig en een motor was nog nooit ter sprake gekomen. Toch waren de schepen in staat een topsnelheid te bereiken van wel twintig knopen (37 km/u).

Dit is een bijdrage van trouwe lezer Ivo – waarvoor onze hartelijke dank! Hebt u zelf zin ook eens een stuk voor Wattisduurzaam.nl te schrijven? U bent van harte welkom, kijk hier voor de mogelijkheden!

Stoom en diesel wonnen het van de wind

Toch is deze methode van voortbewegen sinds de komst van de stoommachine ondergesneeuwd. Tegenwoordig vaart een beetje boot op diesel, niet zo’n schattige 1,6 liter commonrail die in je auto ligt, maar gigantische, vaak tweetakt, motoren met een slagvolume wat nog net in dubbele cijfers te beschrijven is.

Timing bij de haven tegenwoordig essentieel

Sinds de scheepvaart onafhankelijk is geworden van de richting en kracht van de wind is het mogelijk te plannen wanneer een boot aan de andere kant van de wereld aankomt. Het is van het grootste belang dat deze planning klopt. Zeker met grote schepen mag het geen uur schelen, aangezien de meeste havens zeehavens zijn zijn ze ook afhankelijk van eb en vloed. Ben je net te laat dan zal je moeten wachten tot het volgende hoogtij.

Ook bij kleinere schepen is precieze planning van het grootste belang, als de boot een uur te laat aankomt, zitten de havenwerkers betaald niets te doen en loopt de haven kostbare omzet mis. Wanneer de boot te vroeg is betekent dat eigenlijk indirect dat er te veel brandstof is verstookt, op de lange termijn kan dat bij enorme olietankers en containerschepen oplopen tot extreme proporties. Bovendien zal het schip moeten wachten voordat het ontladen kan worden.

Toch weer terug naar windenergie?

Wat we dus eigenlijk willen is de milieuvriendelijke voortstuwing door windenergie en de “planbaarheid” van aankomst van de gemotoriseerde scheepvaart. Gelukkig zijn die twee eigenlijk prima te combineren. Inmiddels bestaat het idee al een behoorlijke poos en heeft het ook tijd gehad om volwassen te worden.

In 2007 is het eerste schip uitgerust met een Skysails systeem te water gelaten, de “MS Baluga Skysails” Er wordt gebruik gemaakt van een vlieger die ongeveer op een hoogte tussen 100 en 500 meter vliegt. Op die hoogtes is de windsterkte vele malen hoger dan op zeeniveau. Met een vlieger van 160 m2 kan ongeveer 15 tot 20% van de energieconsumptie worden bespaard, hoe groter de vlieger hoe groter het effect.

Het mooie is dat deze techniek niet alleen goed is voor het milieu, want daar heeft de gemiddelde vervoerder die winst moet maken niet zo veel mee. Maar vooral ook goed voor de portemonnee.  Als de vervoerder 35% van zijn brandstof kan besparen hoeft hij dus ook 35% minder brandstof te betalen en kan hij lichter varen, of juist meer lading meenemen.

Bron: Wikipedia & Skysails
ImageCredit: ngould @ sxc.hu

Dit vind je misschien ook leuk...