Zonder vlam in de pijp door de Brennerpas: 7 grote e-trucks

Passfahrer, via Wikimedia Creative Commons

De elektrificatie van de mobiliteit slaat onverwacht snel over op het goederenvervoer. Een overzicht van de recente aankondigingen van VDL, Mercedes-Benz, Tesla en andere vernieuwers in de transportsector.

Accu’s + elektromotor niet zwaarder dan fossiele aandrijflijn

Wat tot voor kort ondenkbaar leek, gebeurt nu in rap tempo: Gerenommeerde fabrikanten nemen full-size stekkervrachtauto’s in productie. Zeven bewijzen dat er met zware accu’s wél genoeg vermogen en ruimte overblijft om goederen te transporteren.

Aanvulling: De Rotterdamse transporteur Breytner, zelf actief met emissievrije trucks die tot 19 ton vracht vervoeren, wees ons op een indrukwekkende etruck van Ginaf die vanaf komende maand in Groningen rijdt. Zie nummer 6.

1.Mercedes-Benz eTruck met 212 kilowattuur in de accu’s

Het Duitse Daimler presenteert een rijdend prototype van zijn eerste grote elektrische vrachtwagen. Met een accupakket van 212 kilowattuur kan de Mercedes-Benz eTruck 26 ton aan gewicht trekken, over een afstand van 200 kilometer. De eTruck komt in 2020 op de markt. Samen met Mitsubishi produceert Mercedes al de Fuso Canter E-Cell, die 6 ton aan laadvermogen en 100 kilometer bereik heeft.

2.Emissievrije zeecontainertrucks voor haven Californië

De staat Californië heeft bij het Chinese BYD (Build Your Dreams) 64 elektrische trucks besteld. Acht daarvan gaan aan de slag in de haven van San Diego en trekken daar 27,5 ton, ofwel een maximaal beladen zeecontainer. De reikwijdte is niet genoemd maar de trucks zijn bedoeld voor transport op en rond het haventerrein. BYD verwacht een deel van de order al in de herfst van 2016 te leveren, de rest volgt begin volgend jaar. Naast de zware trucks gaat het ook om kleinere modellen, vergelijkbaar met die waarmee Heineken in Amsterdam zijn bier distribueert.

3.VDL neemt al in 2017 een accuvrachtwagen in productie

De Nederlandse VDL Groep bouwt een conventionele DAF-truck om tot full-electric. Met een trekgewicht van 37 ton verslaat deze de eTruck van Mercedes maar in de actieradius blijft VDL weer achter; ongeveer 100 kilometer op een volle accu. VDL maakt gebruik van zijn ervaring met elektrische bussen en accu’s en verwacht al eind komend jaar een kleine serie van de elektrische trucks te bouwen. De relatief beperkte reikwijdte op accu compenseert VDL met een optionele range-extender op waterstof. Ook deze variant zal VDL al in 2017 testen.

4.Nikola presenteert stekkertruck met 2.000 pk in december

nikola_one_1-2f77061aa0a73fdc6f48904a36e2ffa5a3c9c9e2d057acae86551e10bd564ad6

De Amerikaanse startup Nikola Motors werkt aan een hybride truck maar past, met een accupakket van 320 kilowattuur en een puur elektrische reikwijdte van 150 tot 300 kilometer, zeker in dit rijtje. De range-extender op CNG (gecomprimeerd aardgas) voegt nog eens 1.600 kilometer range toe. Ondanks de dubbele aandrijving en de zware accu’s is de truck 1.000 kilo lichter dan een conventionele dieseltruck, claimt Nikola.

5.Elektrisch transport als speerpunt in Tesla’s meesterplan

Tesla-topman Elon Musk publiceerde recent zijn Masterplan, part deux. Naast de overname en integratie van SolarCity en de bouw van elektrische pickups en kleine bussen, plant Musk ook een elektrische revolutie in het goederentransport. Een autopilot voor de chauffeur ligt voor de hand maar over capaciteit, range en marktintroductie is nog niets bekend. Ryan Popple, CEO van e-bussenbouwer Proterra, ziet voor de Tesla Semi alvast kansen in het interne transport van Tesla. “Met zonnestroom opgeladen accu’s uit de gigafactory in Nevada rijden zich zelf zo naar de autofabriek in Fremont.”

6.44-tons accuvrachtwagen voor Groningen Stad

Boonstra Transport uit het Friese Haulerwijk heeft bij de Nederlandse truckbouwer Ginaf een elektrische truck besteld voor gebruik in Groningen. Met een trekgewicht van 44 ton overtoept deze accutruck de concurrentie in dit overzicht. Ginaf bouwt de Duratrack op basis van een Mercedes-vrachtwagen. Met volle accu (180 kWh?) heeft hij een actieradius van 60 kilometer. Genoeg voor de klant van Boonstra. Oorspronkelijk zou de truck al vanaf maart dit jaar zijn ritten rijden. Door vertraging in de levering van de accu’s neemt Boonstra de Ginaf-truck nu in september 2016 in gebruik.

7.Scania en Siemens pakken stroom van de bovenleiding

De Zweedse truckgigant Scania zoekt hulp van boven bij zijn elektrische ambities. Net als trams, treinen en de bussen in Arnhem onttrekt Scania stroom van een bovenleiding. Mocht die niet beschikbaar zijn dan valt de truck terug op een accu of verbrandingsmotor. Zweden opende in juni een stuk snelweg waarop deze speciale trucks tussen het gewone verkeer rijden. De techniek komt van het Duitse Siemens.

Van stadsverkeer op accu snel door naar de lange afstand 

Elektrisch rijden was vijf jaar geleden nog ‘alleen geschikt voor de boodschappen’. Dankzij snelle vooruitgang in de capaciteit en prijs van accu’s en bouw van snelladers staan nu de betere vakantieadressen vol met Tesla’s uit Nederland. Zomers én ‘s winters. Met de elektrische fiets is het zo mogelijk nog harder gegaan. In 2015 was al een op de vier verkochte fietsen voorzien van trapondersteuning. Geen wonder dat steeds jongere bejaarden je overal lachend voorbij fietsen.

Snelladen met 600 kilowatt kan al voor bussen, dus ook voor vrachtwagens

Net als met de introductie van de elektrische personenauto’s mikken ook de vrachtwagenbouwers nu nog primair op het verkeer in en rond de stad. Daar zijn de afstanden kort, laadmogelijkheden goed en de voordelen van nul-uitstoot en geruisloosheid het grootst. Overduidelijk is echter dat het Daimler, Scania en VDL niet alleen om stadsdistributie gaat. De gevestigde fabrikanten komen met echte alternatieven voor een 30 tonnen diesel en krijgen daarbij bijval van challengers Nikola, BYD en Tesla. Zo heeft deze opkomende markt direct al een gezond aantal spelers, die elkaar tot over de grenzen van wat nu mogelijk is zullen pushen.

Elektrische vrachtwagens borduren voort op opmars van elektrisch rijden en fietsen maar hebben nog het meest baat bij het voorwerk van de ook al zeer populaire elektrische bussen. Een snellader van 600 kilowatt, die tijdens het laden en lossen van passagiers de bus bij laadt, kan dat zeker ook op het afleveradres van de trucker. Dan zit er zonder oponthoud weer genoeg energie in de accu’s voor 200 emissievrije kilometers.

Voor de komende jaren is de hybride oplossing, zoals Nikola Motors maar ook Wrightspeed Trucks en Walmart nastreven, het optimum voor de langere afstand. Dat scheelt bij typisch gebruik al tot twee derde van de brandstofconsumptie. Met een verdriedubbeling van elektrische range kan echter ook het internationale wegtransport straks geheel zonder diesel. Dan blijven alleen de luchtvaart en het zeetransport over als grootverbruikers van vloeibare brandstoffen. Het zal er om spannen of accu’s uiteindelijk ook deze markt overnemen of dat waterstof en biobrandstoffen hier wél de grootste verduurzamingstik uitdelen.

Imagecredit: Passfahrer, via Wikimedia Creative Commons (cropped)

You may also like...