Al ruim 750 stekkerbussen in Moskou, en in 2023 zijn dat er 2.300

Op 60 van de bijna 700 busroutes in de Russische hoofdstad reizen Moskovieten inmiddels emissievrij. Vervoersbedrijf Mosgortrans introduceerde in 2018 de eerste elektrische bussen en groeit naar 2.300 stuks in 2023.

Grootste emissievrije vloot van Europa?

Toen Mosgortrans in 2018 met de uitrol van de elektrische bussen begon, was zeker het niet de eerste vervoerder die begreep dat accubussen de toekomst zijn.

Sindsdien heeft het bedrijf wel meer dan collega’s doorgepakt. In 2020 nam Mosgortrans de 500e elektrische bus in gebruik. Daarmee had het vervoersbedrijf toen (naar eigen zeggen) de grootste duurzame busvloot in Europa. Een jaar later zijn er alweer 250 bussen bijgekomen en is Moskou vermoedelijk nog steeds koploper. Niet dat dat er echt toe doet. Veel belangrijker is dat emissievrij openbaar vervoer duidelijk niet alleen in Nederland en China de nieuwe standaard is.


Kleine accu dankzij ruim 100 snelladers en Nederlandse warmtepompen

Bussen van eigen bodem

De bussen, gebouwd door het Russische bedrijf Kamaz, hebben 30 zitplaatsen en tot 55 staanplaatsen. De accucapaciteit is met 80 kilowattuur bescheiden, vergelijkbaar met die van een elektrische personenauto.

Op deze accu halen de bussen zo’n 50 kilometer. Op eindhaltes en overstappunten staan snelladers die de accu’s binnen 6 tot 10 minuten weer volpompen, zodat ze het volgende laadpunt halen. Omdat het in Moskou lang en goed kan winteren bouwt Kamaz (Nederlandse) warmtepompen in om de bussen ook bij vrieskou emissievrij comfortabel te houden voor de passagiers.

Moskou heeft zich ten doel gesteld om voor 2023 minstens 2300 elektrische bussen in bedrijf te nemen. Daarmee is een derde van de bussen in de miljoenenstad dan emissievrij. En Moskou is niet de enige Russische stad met elektrische bussen. Trolleybussen zijn in tientallen steden al decennia gangbaar. Dankzij de opmars van accutechniek (zie video) komen de Russische trolleybussen in toenemende mate ook op routes zonder bovenleiding, net als in Arnhem.


Bron: Mosgortrans / Imagecredit: Mosgortrans

Thijs ten Brinck

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.